Perjantai 26.04.2024
Nimipäivät: Terttu, Tessa, Teresa

Tuuli:
 

Herkkumaalla keskitytään oikeisiin asioihin oikeiden ihmisten kanssa

Herkkumaa Oy:n toimitusjohtaja Atte Rekola tehtaan tuotteiden äärellä. Kuva: Jouni Lehtonen

Herkkumaa Oy:n toimitusjohtaja Atte Rekola tehtaan tuotteiden äärellä. Kuva: Jouni Lehtonen

Hämeen Yrittäjät palkitsi tuloksellisesta yritystoiminnasta Atte, Ari ja Sami Rekolan Herkkumaa Oy:stä Kanta-Hämeen vuoden 2015 yrittäjänä. Palkitseminen tapahtui Hämeen Yrittäjien maakunnallisessa yrittäjäjuhlassa lauantaina 13. helmikuuta Riihimäellä.

Herkkumaa Oy on yksi maamme johtavia säilykevalmistajia. Yrityksen moderni elintarviketehdas sijaitsee Tuuloksen Pannujärvellä. Herkkumaalla on tuotantoa myös Saksan Baijerissa. Tuotannossa, myynnissä ja hallinnossa on 27 vakituista työntekijää ja lisäksi palveluksessa on 7 myyntiedustajaa. Lisätyövoimaa tarvitaan satokaudella, yritys maksoi vuonna 2015 palkkaa kaikkiaan 63 henkilölle.

Herkkumaan valikoimissa on noin sata tuotetta: vihannessäilykkeitä, mehuja, hilloja, marmeladeja ja maustamiskastikkeita. Tehtaan tuotekehitystiimi kehittää jatkuvasti uusia makuja, lisäksi tuotetestausta ja ideointia tehdään paljon perhepiirissä.

? Tuotekehityksellä on iso osuus meidän tekemisessä. Teemme tuotteita mitkä maistuvat omassa suussa hyvältä. Panostamme kehitystyöhön yhdessä asiakkaiden kanssa, jotta saamme viilattua tuotteet halutuiksi, toimitusjohtaja Atte Rekola kertoo.

Yksi Herkkumaan menestyneimmistä tuotteista on maustekurkku. Suosion salaisuus on, että Herkkumaan maustekurkut valmistetaan itse tehtyyn etikkaliemeen, joka maustetaan tuoreilla mustaherukanlehdillä, kruunutillillä ja valkosipulimurskalla.

Kurkkuja, sekä avomaalla että kasvihuoneessa kasvatettuja, Herkkumaa jalostaa yli 3 miljoonaa kiloa vuosittain. Punajuurta kulkee Tuuloksen kautta maailmalle 700.000 kiloa. Tuotteiden raaka-aineet kypsyvät valikoitujen sopimusviljelijöiden pelloilla.

Kaupoissa irtomyynnissä olevien maustekurkkujen kotimaan markkinoista Herkkumaan hallussa on noin 70 prosenttia. Vientiä yritys harjoittaa ensisijaisesti Venäjälle ja lisäksi Ruotsiin, Baltiaan, Puolaan, T?ekkiin ja Ranskaan. Uusia vientiponnisteluja on tehty esimerkiksi Kuwaitiin ja Englantiin. Muihin Pohjoismaihin tuotteita markkinoidaan Deligård-nimellä, Euroopan markkinoille yritys on rekisteröinyt aputoiminimekseen Deligarden. Marjatuotteita myydään Artic Berries sekä Gourmet -tuotemerkeillä.

? Suurin volyymi on päivittäistavarakaupassa, mutta viime vuosina ovat vahvistuneet myös suurkeittiöpuoli eli horeca ja teollisuuden osuus. Valmistamme raaka-aineita usealle elintarvikevalmistajalle, Rekola kertoo.

Herkkumaa on investoinut viime vuosina Suomen toimintoihin noin 2 miljoonaa euroa. Tehtaalla on työn kuormittavuutta vähennetty automatisoimalla työtehtäviä, isoja säilykepurkkeja ei enää nostella käsin vaan robotti hoitaa tuotteiden pakkaamisen kuormalavoille. Samalla on panostettu työn laatuun. Robottien tulo linjastoille ei ole vähentänyt työvoiman tarvetta, päinvastoin, uutta työvoimaa on pestattu.

Herkkumaalla tehtiin sukupolvenvaihdos 3 vuotta sitten. Yrityksen perustaja Ismo Rekola siirtyi hallituksen puheenjohtajaksi ja pojat Atte, Ari ja Sami ostivat yrityksen omistukseensa. Aten omistusosuus on 52 prosenttia ja muilla veljillä on 24 prosentin osuudet kumpaisellakin.

Veljesten työnjako on muotoutunut luontevasti vuosien mittaan. Ari Rekola vastaa, että tehdas pyörii, laitteet ja koneet asennetaan ja huolletaan. Sami Rekolan vastuulla on tehtaan tuotanto ja Atte Rekola on yrityksen toimitusjohtaja ja vastaa muun muassa viennistä.

Herkkumaa suuntaa luottavaisena tulevaisuuteen. Perheyrityksessä on myös seuraava polvi varttumassa vastuuseen. Perheen juniorit ovat mukana yrityksen arjessa, tehtaalla kesätöissä ja työharjoittelussa.

Toimitusjohtaja Atte Rekola on luonteeltaan avoin, rehellinen ja iloinen seuramies.

? En jaksa synkistellä. Suomi pitää nyt saada uudelleen nousuun. Synkistelemällä se ei tapahdu vaan tekemällä. Onneksi Suomessa on herätty siihen, että yrittäjät pyörittävät Suomea, ja se tapahtuu tekemisen kautta.

Nykytilanteessa Rekola toivoo malttia ja hyviä ratkaisuja työmarkkinakentältä. Erityisesti elintarvikealalla korostuvat toiminta- ja siihen olennaisesti liittyvä toimitusvarmuus. Lakkoilu kirpaisee alan yritysten luotettavuuteen esimerkiksi viennissä välittömästi.

Herkkumaalla on sovellettu paikallista sopimista, eli haettu yhdessä työntekijöiden kanssa ratkaisuja tuotannon tehostamiseen, jo kauan ennen kuin asia on noussut valtakunnalliseen keskusteluun.

? Herkkumaan menestyksen salaisuus on tuotteiden maku, laatu ja toimitusvarmuus. Kaikki lähtee siitä, että tehdään oikeita asioita oikeiden ihmisten kanssa. Yrittäjänä pystyn vaikuttamaan kenen kanssa teen töitä. Siksi meillä onkin niin loistava porukka Herkkumaalla töissä, Rekola kehuu. (Reska.fi)

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.