Torstai 06.10.2022
Nimipäivät: Pinja, Minttu
Hämeenlinna
Melkein pilvistä
10°C
Tuuli: 5 m/s WSW
 

Yhdeksäs kilpailukausi Legends-autolla oli Lauri Riekkolalle vaikein ja palkitsevin

Lauri Riekkola sanoo, että menestys on suurelta osin hyvän taustaryhmän ansiota. ? Yksin ei yksikään kuski pärjää, se on ihan varmaa.

Neljän ja puolen kuukauden kilpailukausi 2017 oli Legends-luokassa ajavalle Lauri Riekkolalle yksi ajotaipaleen vaikeimmista, mutta loppui uran kohokohtaan. Riekkola voitti ensimmäistä kertaa Suomessa käydyn luokan maailmanfinaalin ja pääsee tammi?helmikuun vaihteessa päätösgaalaan Yhdysvaltoihin kohottelemaan luokkansa, Golden Mastersin, voittopokaalia.

? Todella suuria haasteita oli koko kauden ajan, koimme valtavasti teknisiä murheita koneiden kanssa. Kauden aikana oli seitsemän konevaihtoa ja Kemorassa tuli keskeytys, kun kardaani meni poikki, Riekkola kertoo.

Ennen finaaliviikonvaihdetta kauden ohjelmassa oli yhteensä 14 kilpailulähtöä. Tiimi onnistui saamaan auton alustan kohdilleen ennen finaaleja, mutta finaaliviikon perjantaina eteen tuli vielä koneen vaihto. Virittely oli finaalissa tavallisesta poikkeavaa, kun kisassa noudatettiin amerikkalaisia sääntöjä.

? Pakoputkia ja äänenvaimentajia ei niiden sääntöjen mukaan käytetä lainkaan. Äänetkin olivat jotain ihan eri luokkaa kuin Suomessa normaalisti.

Lauantaina maailmanfinaaleissa ajettiin aika-ajot ja kaksi alkuerää. Sunnuntain finaaliin Riekkola lähti kakkosruudusta ja onnistui lähdössä hyvin, mutta koki sen jälkeen murheita.

? Takaa tullut osui takarenkaaseeni niin, että vaihteensiirtäjä rikkoutui. Erityisesti pienempiä vaihteita oli vaikea saada sisään. Auton ajettavuus oli kuitenkin huippuhyvä ja porukka pysyi takana aika helposti, kertaa Riekkola.

Riekkola kamppaili kärjessä Markku Huhtalan kanssa ja Huhtala ajoikin ruutulipulle ensimmäisenä.

Lauri Riekkolan (kuvassa vas.) vauhtia maailmanfinaalien lauantaipäivältä. Kuva: aprcompetition.fi

Autojen tekninen tarkastus maaliintulon jälkeen oli todella tarkka, ja siinä missä Riekkolan auto läpäisi lajin kattojärjestön tarkistuksen, koki Huhtala hylkäyksen.

? Sinänsä valitettavaa, mutta säännöt ovat kaikille samat, luonnehtii Riekkola.

Yhdeksättä kautta Legendsissä kilpaileva Ahveniston Autourheilijoiden mies nostaa voiton empimättä yli 30 vuotta kestäneen autourheilu-uransa kohokohdaksi.

? Luokassa on maailmanlaajuisesti 4.500?5.000 osallistujaa, joten on tämä siinäkin mielessä iso juttu.

Jatkoa Riekkola ei vielä ole ajatellut.

? Toisaalta taustalla on vuosien saatossa muodostunut hyvä taustaryhmä. Yksikään kuski ei yksin pärjää, se on ihan varmaa.

Varikolla töitä tekee kauden aikana normaalisti neljä henkilöä, finaalissa vielä yksi enemmän.

? Täytyy hattua nostaa, että jaksoivat vielä tällaisen kauden jälkeen lähteä mukaan. Ei ollut mikään läpihuutokausi ja välillä koko tiimiä rassasi, että eikö mikään pysy kasassa.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.