Perjantai 26.04.2024
Nimipäivät: Terttu, Tessa, Teresa

Tuuli:
 

Toriparkkiesitys ajoi seinään lautakunnassa

Yhdyskuntalautakunta ajoi nurin äänin 8-2 (yksi tyhjä) esityksen toriparkin rakentamisesta Hämeenlinnaan.  Tilaajajohtaja Päivi Salorannan toriparkkia puoltavaa päätösesitystä muutettiin kokouksessa Jutta Äijälän (kok) esityksestä, mutta selvä enemmistö lautakunnasta asettui puheenjohtaja Pasi Vesalan (ss) hajautettua rakentamista tarkoittavan ehdotuksen taakse. Siihen ei toriparkki kuulu.

Hajautetussa mallissa pysäköintipaikkoja lisätään vaiheittain. Ensimmäiseksi parkkipaikkojen lisätarve huomioidaan Engelinrannan kaavassa niin, että pysäköintilaitos voitaisiin rakentaa joko linja-autoaseman, Eteläkadun ja/tai Wetterhoffin kortteliin.

Yhdyskuntalautakunta torppari toriparkkiesityksen ja suuntaa katseen kohti linja-autoaseman seutua.

Yhdyskuntalautakunta torppari toriparkkiesityksen ja suuntaa katseen kohti linja-autoaseman seutua.

Vesalan ehdotuksen mukaan rakentamisen tehokkuutta ja taloudellisuutta haetaan maanpäällisillä 2-3 -kerroksilla ratkaisuilla, jotka tarkoittavat noin puolta pienempiä pysäköintipaikkakohtaisia kuluja verrattuna toriparkkiin, jossa autopaikan hinnaksi on arvioitu noin 50 000 euroa.

Tarpeen vaatiessa varaudutaan myös Kaivoparkin laajennukseen, jonka kaava jo mahdollistaa. Vesalan esityksen mukaisesti myös koko keskustan liikenne- ja pysäköintisuunnitelmat tarkistetaan asiakaspysäköinnin säilyttämiseksi. Samalla tutkitaan mahdollisuus asukastunnuspysäköintiin sekä aikarajoitettuun kiekkopysäköintiin keskustan alueella.

Tyrmäyksen saanut toriparkkiesitys lähti siitä, että hanke hyväksytään, mikäli yksityiset toimijat merkitsevät vähintään 300 toriparkin autopaikkaa erikseen määriteltävän merkintämaksun suuruisestai 31.12.2015 mennessä. Ellei merkintäehto täyty, käynnistetään hajautetun pysäköintiratkaisun valmistelu.

Tätä ehdotusta jäivät kannattamaan Jutta Äijälä ja Martti Töttölä (vihr), jotka Päivi Salorannan kanssa jättivät päätöksestä eriävän mielipiteen.

Yhdyskuntalautakunnan päätöstä käsittelevät seuraavaksi kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto.

Reska.fi-lehden teettämässä pysäköintikyselyssä 207 vastanneesta  enemmistö 76 % asettui toriparkkia vastaan. Vaihtoehtoina eniten kannatusta sai linja-autoaseman seutu 53 %, Kaivoparkin laajennus 19 % ja Linnanpuiston alue 9 %. Toriparkin kannalla oli 24 % vastanneista.

Reska.fi laski myös erään maaliskuun perjantai-iltapäivän aikana parkkipaikkojen täyttöasteen Hämeenlinnassa. Se oli noin 30 %.

(Reska.fi)

 

 

 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.