Sunnuntai 05.07.2020
Nimipäivät: Unto, Untamo
Hämeenlinna
Sadekuuroja
17°C
Tuuli: 3 m/s EEI
 

  ”Ihmiset haluavat liikkua jalkaisin!”

Tulevaisuusprojektien työllistämä Vesa A. Heikkinen istahti Beltsin kanssa suvehtimaan Hämeenlinnaa.

Tulevaisuusprojektien työllistämä Vesa A. Heikkinen istahti Beltsin kanssa suvehtimaan Hämeenlinnaa.

Lukuisten vireillä olevien matkailukeskus- ja kaupunkisuunnitelmien kanssa työskentelevän Vesa A. Heikkisen kanssa keskustellessa ei tiedä välillä itkeäkö vai nauraa. Hämeenlinnan keskustavisiot tuntuvat tulevaisuussparraajan käsittelyssä kovin vanhanaikaisilta ja näkökulmiltaan rajoittuneilta.

Hämeenlinnan kaupunkisuunnittelun keskiössä ovat edelleen autot ja parkkipaikat. Eurooppalaisissa tulevaisuusskenaarioissa keskustat pyritään jo nyt suunnittelemaan jalankulkijoille ja kevyelle liikenteelle. HAAGA-HELIAn ammattikorkeakoulun palveluinnovaatioiden yliopettaja ja vaikuttavan referenssiluettelon omaava Heikkinen istuu Palokunnankadun varrella kahvilassa ja aloittaa.

– Ensinnäkin nämä kadut on suunniteltu 1800-luvulla hevosvetoisen liikenteen tarpeisiin. Eivätkä kauaa keskustoissa liiku myöskään tuollaiset bussitkaan, Heikkinen kommentoi ohikolistelevaa paikallista.

Tätä vuosikymmentä edemmäs kurkottavissa eurooppalaisissa kaupunkivisioissa ja -toteutuksissa kaupunkikeskustoissa liikutaan jalkaisin, polkupyörin, sähköpyörin ja -autoin. Autot jätetään niiden liepeille tehokkaisiin pysäköintilaitoksiin. Esimerkiksi Wolkswagen ennakoi, että autot pysäköidään tulevaisuudessa viistoon.

Ja mihin autoja kasvavassa ytimessä tarvitaankaan, kun tavarat tilataan suoraan kotiin tai haetaan lähikaupasta.

– Näpsäkän kokoiset ekoautot, -taksit ja pienbussit hoitavat tarvittavan paikallisliikenteen.

Kävelykeskustat, kahvilat, kivijalkamyymälät, baarit, kahvilat sekä vesi- ja viheralueet kuuluvat aivan yksiselitteisesti hyvän kaupungin tunnusmerkkeihin. Elementit korostuvat myös Monocle-lifestylelehden jokavuotisissa valinnoissa.

Kaupunkikeskustat tiivistyvät, kun kivijalkakaupat valtaavat autoilta jääneen tilan.

– Ruokakaupat muuttuvat ihmisen kokoisiksi. Isojen markettien tilalle tulee tiheämpään tuollaisia Lidl:n ja Siwan kokoisia yksikköjä.

Murentuvien kerrostalorähjien tilalle ei aina tehdä uutta betonitaloa. Hämeenlinnassa tuskin korkeatakaan.

– Puutalokorttelit tuovat omanlaista viihtyisyyttä ja intensiteettiä tämänkin kaltaiseen kaupunkiin. Kerrosrakentaminen onnistuu puustakin, Heikkinen muistuttaa.

Lue loput Reska.fi -printti 13.8. 

 Ilkka Peltoniemi 

 

 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.