Torstai 28.03.2024
Nimipäivät: Armas

Tuuli:
 

ANNE BERNER: Raiteille tarvitaan useampia toimijoita

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner alusti Hämeenlinnassa keskustelua.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner alusti Hämeenlinnassa liikennekeskustelua.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mielestä Suomen rautateille tarvitaan muitakin toimijoita kuin VR. Berner alusti liikenteestä käytyä keskustelua tiistaina Hämeenlinnassa keskustan Etelä-Hämeen piirin ja keskustan Hämeenlinnan kunnallisjärjestön järjestämässä tilaisuudessa Museo Skogsterin yläkerrassa.

? VR:n ja ministeriön monopolisopimuksen uudelleenneuvottelu on edessä luultavasti kevään aikana. Yhteyksiä, jotka VR:n mielestä eivät ole kiinnostavia, voitaisiin kilpailuttaa useampien toimijoiden välillä, Berner ennakoi.

Hän totesi, että VR näyttää markkinaehtoisessa liikennöinnissään keskittyvän bussien kanssa kilpaileviin nopeisiin kaukoyhteyksiin ja vähentävän muuta liikennettä. Lähi- ja alueliikenteen ahdinkoa helpottavien osto- ja velvoiteliikenteen rooli ei riitä korvaamaan näitä vähennyksiä. Myös Hämeenlinnassa noussut suoranainen kansanliike junaliikenteen säilyttämiseksi on noteerattu.

Ministeri Berner arvioi, että lähiliikenteen ja alueellisen liikenteen lisätarjontaa on kiinnostunut tarjoamaan kolmesta neljään uutta toimijaa, jos VR:n monopoli raiteiden käyttöön puretaan.

? Muutos kestää aina jonkin aikaa ja esimerkiksi vuoden 2017 sopimuksiin ei ole tulossa muutoksia, mutta toivottavasti VR:kin kiinnostuu näistä vuoroista enemmän tämän myötä, Berner sanoi.

Junaliikenteeseen liittyvät puheet eivät pohjaudu pelkkään päivänpolitiikkaan. Anne Berner kertasi, että Helsingin ja Tampereen välisen raideliikenteen turvaaminen on osa myös kasvukäytäväsopimusta, jota viime vuonna jatkettiin vuoteen 2018 asti.

Hän sivusi myös pääradan lisäraiteen mahdollisuutta kertoen, että ministeriö on käynnistämässä Riihimäen ja Tampereen välin investointitarpeiden selvitystä.

Liikenne- ja viestintäministeriö tarkastelee liikkumisen kehittämistä myös kolmivaiheisen Liikennekaaren avulla. Syksyllä 2016 käynnistyneessä toisessa vaiheessa tarkastellaan myös junaliikennettä, ja nimenomaan asiakkaiden ja palvelujen tarpeen kannalta.

? Tämän alueen kannalta on tärkeää, että pääradan liikenne tulee kasvamaan. Työssäkäynti, asuminen ja rakentaminen kasvaa, ennakoi Berner.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.