Torstai 18.04.2024
Nimipäivät: Valto, Valdemar

Tuuli:
 

Hämeenlinnan Partioaitalla juhlasyksy

Sami Lehtinen, Kati Grönvall ja Reetta Alakallaanvaara työskentelevät 30-vuotiaassa Hämeenlinnan Partioaitassa.

Sami Lehtinen, Kati Grönvall ja Reetta Alakallaanvaara työskentelevät 30-vuotiaassa Hämeenlinnan Partioaitassa.

Partioaitta on tänä vuonna toiminut Hämeenlinnassa 30 vuotta. Liikkeen myymäläpäällikkö Kati Grönvall puolestaan on työskennellyt Partioaitassa jo 14 vuotta.

? Siinä alkaa jo olla sen verran historiaa, että tunnistan kaupungillakin kulkiessa monia asiakkaitamme. Useiden varusteidemme myynti, kuten kenkien sovitus on sen verran aikaa vievää, että siinä tulee juteltua paljonkin ihmisten kanssa. Se on kanssakäymistä josta kaikki saavat jotain, Grönvall sanoo.

Myymälä työllistää kaikkiaan neljä ihmistä ja seinien sisältä löytyy laaja valikoima retkeily- ja ulkoilutuotteita.

? Vuonna 2008 teimme isomman remontin jonka yhteydessä laajensimme myymälää alakertaan. Sieltä löytyy yksi vahvuutemme, laaja reppujen, rinkkojen ja majoitteiden osasto.

Liikkeen nimessä on yhä viittaus partioliikkeeseen ja vuoteen 2011 asti kauppa olikin partiolaisten omistama. Hämeenlinnan liike taas toimi vuoteen 2009 asti nimellä Hämeen Partiokauppa jolloin se fuusioitui Partioaittaan.

Toukokuussa 2011 Partioaitat siirtyivät ruotsalaisen Fenix Outdoorin omistukseen. Fenix omistaa Ruotsissa aiemmin partiolaisten omistukseen kuuluneen kauppaketjun ja myös muun muassa Fjällräven-tuotemerkin, joten aatteellinen pohja ei omistajanvaihdoksessa merkittävästi muuttunut.

? Omistajalla on hyvät, perheyrityksen arvot, sanoo myymäläpäällikkö Kati Grönvall.

Sen verran toiminnassa on viime vuosina muuttunut, että partiolaisten järjestötuotteita kuten partiopaitoja ja -huiveja Partioaitta ei enää välitä.

2010-luvun kaupunkilainenkaan ei vielä ole kasvanut erilleen luonnosta ja erilaiset luontoon liittyvät äärimmäisetkin harrastukset ovat nykyään jopa muotia. Grönvall sanoo huomanneensa, että nyt 30?40-vuotiaat pienten lasten vanhemmat hakevat perheelleen retkeilyvarusteita, koska haluavat tarjota lapsilleen omasta lapsuudestaan tuttuja hyviä luontoelämyksiä.

? Vanhat perinteiset arvot nousevat, ei sen aina tarvitse olla extremeä, hän huomauttaa.

Parhaillaan Partioaitassa vedetään kesäsesongin jäljiltä vähän henkeä, mutta kannetaan samalla sisään jo tulevan talvisesongin uutuuksia.

? Mallisto vaihtuu kahdesti vuodessa ja kelien kylmetessä kaupankäynti taas vilkastuu, ennakoi Grönvall.

Fjällrävenin tapaisista tuotemerkeistä on tullut muotia muidenkin kuin retki-intoilijoiden joukossa, eikä sitä laiteta erikoisliikkeessä lainkaan pahaksi. Muuten Partioaitta vaikuttaa viettävän juhlavuottaankin palvellen kaiken ikäisten ulkoilmaihmisten tarpeita.

? Mallistoja on eri ikäisille kuluttajille. Meiltä haetaan kestäviä ja hyväksi todettuja tuotteita, kiteyttää Grönvall.

Partioaitan myymälöiden tuotteisiin voi tutustua myös verkkokaupassa www.partioaitta.fi ja ketjulla on myös oma lehtensä nimeltä 365. Kahdesti vuodessa ilmestyvä lehti sisältää tuotekuvaston lisäksi toimituksellisia artikkeleita luonnosta. Seuraava numero ilmestyy lokakuun alussa ja se on jaossa Partioaitan yhteensä 15 myymälässä Saariselältä Helsinkiin. Lehden voi myös tilata postitse kotiinsa.

Uutuutena tänä vuonna on lehden ilmestymisen aikaan järjestettävä Aarrejahti. Ympäri Suomea piilotetaan 15 aarretta ja löytäjä saa aarteen lisäksi 50 euron lahjakortin Partioaittaan. Aarteiden koordinaatit paljastetaan keskiviikkona 1.10. kello 17 ja Hämeenlinnan myymälän henkilökunta käy piilottamassa yhden näistä aarteista lähiseudulle.

 Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.