Lauantai 27.07.2024
Nimipäivät: Heidi

Tuuli:
 

ReskaRatti: Skoda Superb hehkuu omaperäisyyttä

Skoda Superbin maalipinta hehkuu koeajopäivän auringonpaisteessa Engelinrannassa ja tyytyväisyyttä hehkuu myös koeajaja, jonka aamupäivä kului pääosin maantie- ja kaupunkiajossa: se oli tällä autolla silkkaa nautintoa.

Useita näyttäviäkin autoja on vaikea kuvata läheltä niin että kokonaisuus pääsee oikeuksiinsa, mutta Superbin kanssa tämä ei tuottanut ongelmaa. Mittasuhteet ovat täydellisen tasapainoiset.

Useita näyttäviäkin autoja on vaikea kuvata läheltä niin että kokonaisuus pääsee oikeuksiinsa, mutta Superbin kanssa tämä ei tuottanut ongelmaa. Mittasuhteet ovat täydellisen tasapainoiset.

Koeajossa ollut Skoda Superbin kaksilitrainen malli TDI 190 on vastaus niille, jotka hakevat runsaan 40.000 euron hintaluokan edustus- tai työsuhdeautoa tai miksei myös perheautoa, joka erottuu.

Ajokokemusta voi perustellusti verrata kilpailijoiden 20.000?30.000 euroa kalliimpiin premium-malleihin. Ulkonäköön, tilaratkaisuihin sekä erityisesti tilavuuden ja ulkonäön yhdistämiseen puolestaan on löydetty uutta ja omaperäistä.

Kaikkien muidenkin Superb-koeajoraporttien ylistämät jalkatilat ja tavaratilat saavat väkisinkin ihmettelemään, miten tämä on mahdollista kuoressa, jonka muotoilu näyttää kuin ulkonäkösuunnittelijan unelmalta. Näitä unelmia taas harvoin saadaan massatuotantoon asti.

Matkustajien jalkatilat ovat Superbissa kuninkaalliset.

Matkustajien jalkatilat ovat Superbissa kuninkaalliset.

Useita näyttäviäkin autoja on vaikea kuvata läheltä niin että kokonaisuus pääsee oikeuksiinsa, mutta Superbin kanssa tämä ei tuottanut ongelmaa. Mittasuhteet ovat täydellisen tasapainoiset. Kun tähän yhdistää kuperien ja koverien pintojen vuorottelun auton perässä, alussa mainittu hehku ei ollut vain mielikuva vaan todellista valon leikittelyä pinnoissa.

Premium-autojen ajotuntumasta ei yleensä kannata sanoa mitään, ellei siinä ole jotain moitittavaa tai erityistä kehumisen aihetta. Skodasta en moitittavaa löytänyt ja ensimmäiset erityiskehut annan jarrutustuntumalle, johon sain heti luontevan kosketuksen.

Toiset kehut saa auton yleistuntuma, vain itse ratin taakse hyppäämällä koettavissa oleva eleganssi, joka teki ajamisesta nautittavaa, vaikka ei olisikaan koko ajan halukas testaamaan 190 hevosvoiman tehojen antamia mahdollisuuksia.

Kuperien ja koverien pintojen vuorottelun auton perässä aiheuttaa hienon valoleikin.

Kuperien ja koverien pintojen vuorottelun auton perässä aiheuttaa hienon valoleikin.

Numeroin ilmaistuna luokkansa kärjessä Superb on muun muassa tavaratilan koossa. Tavaratila kasvaa 625 litrasta 1.760 litraan takaistuimet kääntämällä. Auto on myös täynnä paitsi turvallisuuteen liittyvää huipputekniikkaa, myös muunnettavissa lähes mediahuoneeksi SmartGate- ja Infotainment-järjestelmien sekä puhelin- ja multimediatelineensä ansiosta.

Syksyllä 2015 esiteltävää Superbia voi ennakoida lajinsa merkkipaaluksi ja Premium-autojen päivitykseksi nykypäivään.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.