Lauantai 26.11.2022
Nimipäivät: Sisko
Hämeenlinna
Melkein pilvistä
-3°C
Tuuli: 2 m/s E
 

ReskaRatti: Mazda2 on käteensopiva tyylipakkaus

Mazda 2:n uusi versio on kerännyt koeajajilta kehuja muun muassa hyvästä käsiteltävyydestään, istuimistaan ja tyylikkyydestään. Päivä auton ratissa jätti päällimmäisenä käsityksen tasapainoisesta ja tarvittavan ärhäkästi reagoivasta ajoneuvosta.

Pitkä keula ja isompien mallien kanssa yhteneväinen muotoilu takaavat, että Mazda erottuu monista oman kokoluokkansa edustajista.

Pitkä keula ja isompien mallien kanssa yhteneväinen muotoilu takaavat, että Mazda erottuu monista oman kokoluokkansa edustajista.

Koeajoautoilla tulee yleensä suunnattua ensimmäisenä väljemmille ajoväylille tuntumaa hakemaan. Mazdan kuskinpenkillä ohjaus ja tuntuma polkimiin tuntui heti kaupan pihasta lähtiessä sellaiselta, että vaisto veikin kokeilemaan aluksi kaupunkiajoa.

Koeajo myös päättyi kaupunkikortteleissa kurvailuun. Täysin uusitun Mazda2:n alusta ja jousitus tuli testattua mukulakivilläkin useaan kertaan. Kevyen ajoneuvon kyydistä sai epätasaisellakin alustalla nauttia ja vastaavaa suoritusta saa tämän kokoluokan autoissa hakea.

Tämä, kenties kuitenkin tärkein perusasia on hyvä mainita, ennen kuin kertoo, että ajamiseen toi mukavaa lisämaustetta vain noin 20.000 euron hintaisen koeajoauton lähes hengästyttävän runsas Luxury Plus ?varustepaketti.

Nämä penkit suorastaan  kutsuvat kokeilemaan Mazdan ominaisuuksia. Huippuvarusteltu Mazda2-koeajoauto tarjosi sisätiloissa luksusta.

Nämä penkit suorastaan kutsuvat kokeilemaan Mazdan ominaisuuksia. Huippuvarusteltu koeajoauto tarjosi luksusta myös sisätiloissa.

Lisävarustelu lisäsi ajomukavuutta ja turvallisuutta lähinnä isommista autoista tuttuun tapaan mutta ei poistanut auton tyylitellyn pelkistettyä henkeä. Moottoritiellä itseäni eniten ilahdutti kuljettajan aktiivinen heijastusnäyttö joka palveli muun muassa nopeusnäyttönä ja kaistavahtina.

Muotoilussa ja varsinkin matkustamon ilmeessä Mazda on hakenut omaa linjaansa. Vaalea nahkaverhoilu on kiistämätön katseenkiinnittäjä, mutta muuten sain oikein asiakseni pohtia, miten omaperäisen tyylikäs ulkoasu on rakennettu ja minkälaisilla valokuvilla tunnelman parhaiten saisi kiteytettyä.

Mustan ja kromin yhdistelmä toimii viimeisiä yksityiskohtia myöden.

Mustan ja kromin yhdistelmä toimii viimeisiä yksityiskohtia myöden.

Katse kiinnittyi tällöin yksityiskohtien yksityiskohtiin, eli mustan ja kromin minimalistiseen yhdistelyyn sekä erinomaiseen kykyyn hallita autosuunnittelussa vallitsevaa pelkistämisen trendiä.

Laatu ei Mazdankaan ajattelussa tarkoita maksimaalista vipujen määrää vaan ennemminkin maksimaalista onnistumista siinä, mitä on otettu mukaan ja mitä uskallettu jättää pois.

Mazda 2 5HB 1,5 SKYACTIV-G Luxury Plus 5MT 5d

  • Moottori: 1496 cm3
  • Suurin teho: 66 kW (90 hv)
  • Kiihtyvyys 0?100: 9,4 s
  • Huippunopeus: 183 km/h
  • Polttoaineenkulutus: 4,5 l/100 km
  • Tavaratila: 280 l
  • Kokonaishinta sis. autoveron: 20271,38 ?

Juha Reinikainen

Mazda2Kahva

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.