Torstai 28.03.2024
Nimipäivät: Armas

Tuuli:
 

ReskaRatti: Kadjarin ratissa voi hengähtää

Renault Kadjarin ratin takana ajamisesta voi nauttia.

Renault Kadjarin ratin takana ajamisesta voi nauttia.

Tilava, konstailematon. Ajoneuvo jonka ratissa tunsi voivansa hengähtää. Siinä päällimmäiset tuntemukset Renault Kadjarin koeajon jälkeen ja auto oli lopuksi jopa hieman haikeaa jättää parkkiruutuun.

Valmistaja lupaa auton sisältävän luonnetta. Ensikilometreillä kaupungissa luonne ei heti ponnahtanut esiin kuten joissain autoissa joten Kadjar tuntui luonnollisimmalta viedä pikkuteille. Kantatiet ja hiekkatiet todistivat, että crossoverien luokasta maasturien suuntaan kurkottava Kadjar on erinomainen kumppani tällaisille väylille.

Niin hyvä, että seuraavaksi auto piti viedä kokeilemaan laskettelurinteen kupeen nousuja ja pikkupolkuja. Kohtelen koeajoautoja yleensä suurella huolella, mutta kaiken uhallakin myönnän, että Kadjarin tehot ja hyvä tuntuma pakottivat ottamaan muutaman rivakamman kaasupolkimen painalluksen ja ohjausliikkeen.

Kadjar sai koeajajan poikkeamaan myös hieman epätyypillisempään koeajomaastoon.

Kadjar sai koeajajan poikkeamaan myös hieman epätyypillisempään koeajomaastoon.

Yleensä koeajot aloittava maantiepätkä oli vuorossa vasta tämän jälkeen. Maastoilottelun jälkeen Kadjarin tehot yllättivät moottoritielläkin ja huomasin lähestyväni ulostuloramppia melkoisella vauhdilla. Auton herkkä jarrupoljin tuli kuitenkin avuksi ja vauhti tippui kuin käskystä.

Renault on tehnyt myös kaupunkiajossa toimivan auton, jolla kiertelin Hämeenlinnan keskustaa silkasta ajamisen ilosta sovitun koeajoajan loppuun asti. Autoa markkinoidaan sen luonteella ja on pakko sanoa, että ensin koeajolla käyneenä ja vasta sitten esitteen lukeneena Kadjarin markkinointilupaus tulee lunastettua.

Renault Kadjarilla kelpaa kaarrella myös kaupungissa.

Renault Kadjarilla kelpaa kaarrella myös kaupungissa.

Koeajoauto oli kuusivaihteinen manuaali ja kone 130 hevosvoiman bensiiniturbo. Rohkeus ulottui myös ulkokuoreen, sillä autossa oli tyylikkään persoonallinen Flammen punainen erikoismetalliväri.

Kun auton takapenkit vielä saa kumoon kahvan käännöllä, niin kaupungissa asuvana, lapsiperheellisenä ja maastoliikuntalajeja harrastavana koeajajana en juuri löytänyt toivomisen varaa.

Kahvan käännöllä kaatuvat takaistuimet ovat oiva etu esimerkiksi liikunnan harrastajalle.

Kahvan käännöllä kaatuvat takaistuimet ovat oiva etu esimerkiksi liikunnan harrastajalle.

Sitä ei jättänyt edes autoverollinen hinta, joka lisävarusteineen eli muun muassa multimediajärjestelmällä varustettuna jää noin 26.000 euroon. Viime vuosina tuotantonsa laatuun rajusti panostanut valmistaja lupaa Kadjarille kaiken lisäksi vielä neljän vuoden takuun.

Juha Reinikainen

Myös yksityiskohtien muotoilut kestävät Renault Kadjarissa lähemmän tarkastelun.

Myös yksityiskohtien muotoilut kestävät Renault Kadjarissa lähemmän tarkastelun.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.