Torstai 29.09.2022
Nimipäivät: Mikko, Mika, Mikael, Mikaela, Miika
Hämeenlinna
Sadekuuroja
7°C
Tuuli: 4 m/s NE
 

RESKA RATTI: Ford Rangerilla viihtyy myös maastossa

Ford Ranger sopii loistavasti työajoneuvoksi myös maaseudulle.

Ford Ranger sopii loistavasti työajoneuvoksi myös maaseudulle.

Ensimmäinen lähtö, ja Ford Ranger potkaisee liikkeelle. Tätä en valita enkä häpeä myöntää, sillä Ranger sisälsi 160 hevosvoiman verran miltei pidättelemätöntä potkua, joka yhdistettynä myöhemmin päivän aikana tarpeelliseksi käyneeseen nelivetoon auttoi palaamaan maastosta ajoissa.

Fordin mallisto on tullut vuosien varrella jo varsin tutuksi, mutta koeajossa tällä kertaa ollut Ford Rangerin kaksipaikkainen, eli Super Cab -malli ei. Eikä oikeastaan mikään edes sen tyyppinen.

Ranger esittäytyy rohkeasti huipputestatuksi työajoneuvoksi, jolla pitäisi pärjäämän niin erämaassa kuin talvisilla alppiteilläkin. Haja-asutusalueen työajoneuvona tätä voisivat toki harkita muutkin kuin työkseen Ice Road Truckers -tyyppisissä oloissa ajavat.

Kenties radikaalin kuuloinen ratkaisu, mutta jos valinnan varaa on, niin eipä ainakaan tarvitse talvellakaan lipsutella kitkarenkaisen takavedon kanssa pikkukinkamissa tai soitella naapurin isäntää traktoreineen apuun keväisen kurapellon reunassa.

Ford Rangerilla kuuluu suunnata myös sorateille.

Ford Rangerilla kuuluu suunnata myös sorateille.

Ensimmäiset kymmenet kilometrit Ford Rangerin ratissa kuluivat kestopäällysteellä, ensitutustumisen riemussa ja totutellessa. Kuusiportainen manuaalivaihteisto ja sen käyttömahdollisuudet joko kaksivetoisena tai jommalla kummalla nelivetovaihtoehdolla (4×4 low tai 4×4 high eli hitaamman tai nopeamman ajonopeuden vaihtoehto) toi oman mausteensa tähän totutteluun.

Toteutin jopa aina koeajoihin kuuluvan maantieajopätkänkin, vaikka maastoon teki jo mieli. Auton vakaus on päällimmäisenä mieleen jäänyt ominaisuus, vaikka luonnettakin Rangerista toki löytyy. Jopa hieman aggressiivisesta ja katseita keräävästä ulkonäöstään huolimatta autoa ei ole suunniteltu brassailuun vaan työntekoon.

Vakaus juontaa siihen, että painavien kuormien kuljettamiseen ja perävaunun vetämiseen suunniteltu ajoneuvo sisältää kaikki mahdolliset ajovakauden hallintajärjestemät. Enimmäiskantavuudeksi ilmoitetaan 1.125 kiloa ja hinattavan kuorman maksimipainoksi 3.500 kiloa. Ranger on tosivahva.

Maastopyöräilylenkeiltä tutut Hämeen metsätiet eivät tuntuneet haastavan auton suorituskykyä tosissaan, mutta siellä sentään tunsi olevansa oikeassa koeajomaastossa. Käsityksen oikeellisuuden voi tarkistaa alla olevalta videolta.

 

Nelivetovaihtoehtojen erot eivät tulleet kovin perusteellisesti testattua mutta paikasta, jossa kaksiveto jätti auton paikalleen sutimaan, neliveto auttoi irti. Näin tuli mielestäni kuitattua sekin, että auto ei heti kaupan pihassa vastannut kaupunkiautoon tottuneen käsitystä oikeasta tehojen käytöstä.

Ford Rangerilla viihtyy myös kestopäällysteen ulkopuolella.

Ford Rangerilla viihtyy myös kestopäällysteen ulkopuolella.

Rangerin luonne ja ajokokemus vie ajatukset siis paljon normaalin testimoodin ulkopuolelle. Silti täytyy lisätä, että vaativiin oloihin soveltuvan suorituskyvyn lisäksi auto on myös varusteltu työtehtäviin kuuluvalla turvallisuudella.

Turvakehikon sisällä on lukuisia turvayynyjä sekä kokoonpainuvat ohjauspylväs ja polkimet. Rangerista löytyy neljä eri mallia joihin kaikkiin vähintään kaksi eri korivaihtoehtoa. Koeajomallina oli XLT, eli malliston kolmanneksi parhaiten varusteltu ajokki.

Jos Super Cabin sijaan valitsee Double Cab -mallin, saa Ranger XLT:stä tarvittaessa myös kaikkiin olosuhteisiin soveltuvan perheauton.

Juha Reinikainen

 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.