Lauantai 17.08.2019
Nimipäivät: Verneri
Hämeenlinna
Melkein selkeää
22°C
Tuuli: 7 m/s E
 

Lammin Säästöpankilla kasvun ja uudistumisen vuosi

Toimitusjohtaja Lauri Kalpala (oik.) ja talousjohtaja Raimo Willman kertoivat Lammin Säästöpankin tuloksesta.

Lammin Säästöpankin kasvu jatkui vuonna 2018. Luottokannan ja talletuskannan kasvusta on ainakin osin kiittäminen asiakasmäärän lisääntymistä.

– Uusasiakkuuksien suhteen vuosi oli ennätyksellinen. Olemme tehneet aktiivista uusasiakashankintaa ja kasvu on tulosta myös korkeasta asiakastyytyväisyydestä, sanoo toimitusjohtaja Lauri Kalpala.

Kalpala toteaa, että myös kilpailijoiden rakennemuutokset ovat aiheuttaneet asiakkuuksien uusjakoa ja Lammin Säästöpankki on ollut muutosten keskellä hyvässä asemassa. Pankin asiakasmäärä kasvoi 771 asiakkaalla vuonna 2018.

Lammin Säästöpankin luottokanta kasvoi 6,7 prosenttia ja talletuskanta 2,9 prosenttia. Liiketoiminnan kasvu pääosin tuli pankin toimialueen suurimmista keskuksista eli Hämeenlinnasta, Hyvinkäältä, Klaukkalasta ja Tuusulasta.

Pankin vakavaraisuus vahvistui 18,57:stä 19,45 prosenttiin ja liikevoitto oli 1,94 miljoonaa euroa.

– Vuosi oli Lammin Säästöpankissa kasvun ja uudistumisen aikaa. Liiketoiminnan volyymit kasvoivat ja toimintaa onnistuttiin kehittämään laajalla rintamalla. Kiitos tästä kuuluu asiakkaille ja henkilöstölle, Kalpala kertoo.

Hän jatkaa, että tavoitteena Lammin Säästöpankilla on edelleen kasvu ja myös tulosparannus.

– Tarvitsemme varoja myös toiminnan kehittämiseen ja digitalisaatioon.

Pankin korkokate tippui 7,7 miljoonasta 7,3 miljoonaan euroon. Talousjohtaja Raimo Willmanin mukaan siihen vaikuttivat suojausten erääntymiset ja yleinen alhainen korkotaso.

Joidenkin pankkiryhmien jo toteuttamaa kiinteän konttoriverkoston karsintaa ei Lammin Säästöpankissa aiota toteuttaa ainakaan ryminällä. Lauri Kalpala kertoo, että pankin strategiaa kuitenkin päivitetään jatkuvasti asiakaskäyttäymisen perusteella ja konttoriverkostonkin asemaa joudutaan tarkastelemaan.

– Aluksi tarkastelemme palvelumalleja, eli esimerkiksi miten pystymme yhdistämään toistensa lähellä sijaitsevien konttoriemme palveluja.

Kalpalan mukaan palvelumallin kehittämisessä tarkastelujakso ulottuu nykyisen strategiakauden loppuun eli vuoteen 2021 asti.

– Laaja konttoriverkostomme on varmasti ollut vahvuutemme, mutta kivijalkakonttorilla ei ole enää samaa asemaa kuin takavuosina. Nyt on tunnistettava asiakaskäyttäymisen muutokset, sillä vastavirtaan emme voi uida.

Sen Kalpala uskaltaa kuitenkin luvata, että sähköisten palvelujen kehittäminen ei Lammin Säästöpankille tarkoita perinteisten palvelujen lakkauttamista.

– Pärjäämme nykyään asiakaskokemuksessa hyvin ja se on vahvuutemme jatkossakin. Kerromme kuitenkin avoimesti, että tulemme tarkastelemaan myös konttoriverkostoa.

Uuden palvelumallin kehittämisessä Lammin Säästöpankki kuuntelee vahvasti asiakkaitaan. Pankki perusti viime vuonna Vaikuttamon. Vaikuttamo koostuu aktiivisista pankin asiakkaista joilla on halu edesauttaa pankin kehittymistä. Vaikuttamossa on eri alatyöryhmiä, kuten nuorten ja ikäihmisten ryhmät. Syksyllä käynnistyy vielä yrityspalveluiden ryhmä.

Pankin ja asiakkaan suhteen tavoitetilaksi tulevaisuudessa Kalpala näkeekin kumppanuuden, jossa pankki osallistuu esimerkiksi yritysasiakkaan liiketoiminnan kehittämiseen muutoinkin kuin perinteisiä pankkipalveluja tarjoamalla.

– Tulemme lisäämään asiantuntemusta yrityspankkipuolelle vielä tänä vuonna.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.