Tiistai 16.04.2024
Nimipäivät: Jalo, Patrik

Tuuli:
 

ÄSSÄ-UUSIORENGAS: Lammilaista käsityötä kesäksi alle

Antti Vallinen tarkastaa kaikki päällystettävät rungot kahteen kertaan: tullessa ja vielä kun vanha kuviointi on poistettu.

Ensimmäisenä autonrenkaiden valmistuksesta ei ehkä tule mieleen käsityö. Mutta sitä uusiorenkaiden valmistus hyvin pitkälti on. Käytetyistä renkaista seulotaan käsin ja omin silmin tarkastamalla parhaat rungot, jotka päätyvät uudelleen pinnoitettaviksi.

? Renkaista noin kymmenen prosenttia menee hylkyyn. Ne tarkastetaan ensin silmämääräisesti. Parhaat ajetaan sileäksi eli kuoritaan vanha pinta pois, jonka jälkeen tarkastetaan renkaan kunto uudelleen. Jos runkokudos paistaa läpi, runko heitetään viimeistään tässä vaiheessa pois, kertoo yrittäjä Antti Vallinen Ässä Uusiorenkaasta.

Uusi kulutuspinta kiinnitetään renkaaseen omalla koneellaan, jossa on omat ohjelmat ja kumin paksuudet erikokoisille renkaille. Renkaaseen asennetaan vielä sivunauhat, jonka jälkeen se esitasapainoitetaan ja vulkanoidaan. Vulkanointi eli kotoisammin paisto tapahtuu 160 asteessa noin puolen tunnin ajan.

Paiston jälkeen paistopurseet ajetaan pois ja rengas puhdistetaan. Jokainen rengas käy saman prosessin läpi, käsityönä. Ässä Uusiorengas käyttää pääasiassa Michelinin ja Continentalin renkaiden runkoja.

? Uusiorengas käy kaikki samat testit kuin uudetkin renkaat läpi. Niitä lähetetään myös joka vuosi testattavaksi. Trafi valvoo, että kaikki on kunnossa, Vallinen toteaa.

Vallinen on valmistanut uusiorenkaita jo vuodesta 1981, syksystä 2016 saakka yrittäjänä. Yrittäjänä hän jatkaa sukunsa perinteitä, sillä Antti Vallisen setä Risto Vallinen perusti yhtiön aikoinaan yhdessä Reijo Honkalan kanssa.

Tässä vaiheessa kevättä kesärengassesonki on Lammin Niemenkulmalla jo kuumimmillaan. Vallisen mukaan suomalaiset luottavat talvirenkaissa laatuun ja ostavat Suomen oloihin suunniteltuja uusiorenkaita. Mutta kesärengaskaupassa kilpailijaksi on viime vuosina ilmaantunut Kiinan halpatuontirenkaat.

? Uusiorenkaat ovat ekologinen vaihtoehto, sillä yli 70 prosenttia renkaasta on uudelleen käytettävissä. Hinta tahtoo kuitenkin valitettavasti mennä ekologisuuden edelle, Vallinen toteaa.

Susanna Mattila

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.