Perjantai 19.04.2024
Nimipäivät: Pilvi, Pälvi

Tuuli:
 

Sib Celebrationsin maaliskuussa letkeää, sinfonista ja dramaattista

Huippuviulisti Elina Vähälä esiintyy Raatihuoneella 11.3.

Huippuviulisti Elina Vähälä esiintyy Raatihuoneella 11.3.

Lahdesta uusimman levynsä julkistamiskonserttisarjan aloittaneen J. Karjalaisen Sinulla Sofia käynnistää maaliskuisen Sib-Celebrationsin konserttisarjan 10.3. Johtaja Erkki Korhonen kertoo parin vuoden takaisten hyvien kokemusten perusteella halunneensa ottaa taiteilijan jälleen Hämeenlinnaan.

? J. Karjalainen uudistuu loistavalla tavalla, hän on jatkuvasti luova, kehuu Korhonen.

Suomalainen huippuviulisti Elina Vähälä valloittaa yleisönsä Raatihuoneella 11.3. säestäjänään Wendy Chen. Duo tekee kevään aikana neljän konsertin kiertueen Suomessa ja Kanadassa. Ohjelmassa on duetto Beethovenilta, viulusonaatti nro 9 ?Kreutzer?, joka on monen suosikkiviulusonaatti sekä  duetto Ottorino Respighiltä. Jälkimmäisessä on molemmilta muusikoilta virtuositeettia erittäin vaativa h-molli sonaatti.

? Etenkin sonaatin finaali on dramaattinen ja vaikuttava teos. Sen pääteema on monisävyinen.

Kolmanneksi duetto soittaa Jaakko Kuusiston 2009 säveltämän Valon. Se on kamarimusiikillinen duo, jossa viulu ja piano ovat tasavertaisia kumppaneita. Valo on yksiosainen konserttikappale, joka rakentuu hitaasta päämotiivista pikkuhiljaa energisemmäksi.

Armeniasta kotoisin oleva Marianna Shirinyan esiintyy 16.3. Sinfonia Lahden kanssa.

Armeniasta kotoisin oleva Marianna Shirinyan esiintyy 16.3. Sinfonia Lahden kanssa. Kuva: Nikolaj Lund.

Huippupianisti solistina

Sinfonia-Lahden konsertissa 16.3. on maailmankuulu huippupianisti, Armeniasta kotoisin oleva Marianna Shirinyan. Hän soittaa Ravelin Pianokonserton G-duuri.

? Tässä siirrytään 30-luvun elokuvamaailmaan, valaisee Korhonen.

Ravel sävelsi konserttonsa, kun jazz nautti suuresta suosiosta Pariisissa ja Yhdysvalloissa. Niinpä hän piti jazzia inspiraation lähteenä kaikille säveltäjille. Ensimmäisessä osassa yhdistyvät baskilaiset ja espanjalaiset tunnelmat, toisessa osassa luodaan jyrkkä kontrasti riehakkaalle ensimmäiselle osalla ja kolmas osa muistuttaa intensiteetiltään ensimmäistä osaa.

Se on läkähdyttävän virtuoottinen taidonnäyte sekä solistilta että orkesterilta. Joitakin kuukausia Stalinin kuoleman jälkeen vuonna 1953 kantaesityksensä saanut Dmitri Sostakovitsin kymmenes sinfonia ikään kuin purkaa Stalinin ajan paineita. Säveltäjä on vihdoinkin vapaa ilmaisussaan.

Ensiesityksenä Suomessa kuullaan Ligetin Concert Romanesc. Se muodostuu neljästä ilman taukoja  soitettavasti osasta ja sitä sanotaan säveltäjän omaelämäkerraksi. Teoksessa tuulahtelevat kansanmusiikista tutut piirteet. Romanialaisen konserton julkinen esittäminen kiellettiin Stalinin käskystä eikä säveltäjä itse elinaikanaan ehtinyt kuulla sitä muutoin kuin harjoituksissa. Konsertin johtaa Joshua Weilerstein.

Anneli Heräjärvi

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.