Lauantai 01.10.2022
Nimipäivät: Rauno, Rainer, Raine
Hämeenlinna
Melkein pilvistä
11°C
Tuuli: 4 m/s S
 

Offroad-yrittäjyyttä maailmanmestarin otteella

Moottoriurheilun lähes kaikki puolet nähnyt Petri Pohjamo (vas.) pyörittää nyt omaa yritystään ja kisatiimiä. Hämeenlinnan Moottorikerhon puheenjohtaja Ismo Virtanen puolestaan edistää paikallisten harrastajien olosuhteita seura-aktiivin roolista.

Moottoriurheilun lähes kaikki puolet nähnyt Petri Pohjamo (vas.) pyörittää nyt omaa yritystään ja kisatiimiä. Hämeenlinnan Moottorikerhon puheenjohtaja Ismo Virtanen puolestaan edistää paikallisten harrastajien olosuhteita seura-aktiivin roolista.

Hämeenlinnan Kantolassa sijaitsevan Daytona Motorsportin omistaja Petri Pohjamo voi olla tyytyväinen vuonna 2010 perustetun yrityksen alkuvuosiin. Suurimman osan elämästään Hattulassa asunut ja useita vuosia enduron MM-sarjaa kiertänyt Pohjamo katsoo tulevaisuuteenkin täynnä taistelutahtoa.

? Pientä kasvua on ollut koko ajan ja nytkin uusia pyöriä on tilattu jonkin verran ennakkoon. Tulevaisuudessa on näkyvissä selviä haasteita, mutta synkistely ei siihen auta, Pohjamo sanoo.

Yritys on italialaisen TM-merkin ainoa virallinen maahantuoja Suomessa. Offroad-pyörien tarjontaa löytyy enduro-, motocross- ja supermotopyörissä. Pohjamo, joka itse on enduron maailmanmestari runsaan kymmenen vuoden takaa, myös huoltaa kaikkien merkkien pyöriä. Erityisesti kisamenestykseen tähtäävät ajajat hakevat pyöränsä säätöihin parasta mahdollista apua ja Pohjamokin on tottunut vastaanottamaan moottorin ja iskunvaimentimien huoltotöitä eri puolilta maata.

? Ei siitä ole kovin pitkää aikaa, kun Ivalosta asti tuli yksi mottori säännöllisesti laitettavaksi, Pohjamo naurahtaa.

Petri Pohjamolla on työn alla tällä kertaa oma jääratapyörä. Tiistaina saatiinkin jo lupaavasti syksyn ensimmäiset lumihiutaleet.

Petri Pohjamolla on työn alla tällä kertaa oma jääratapyörä. Tiistaina saatiinkin jo lupaavasti syksyn ensimmäiset lumihiutaleet.

MM-tasolla lopettamisensa jälkeen Pohjamo työskenteli joitain vuosia rakennustöissä. Ajaminen ei vuoden 2003 maailmanmestarilta ole vieläkään jäänyt, mutta oman liikkeen toimintaan liittyy kiinteästi myös Daytonan Vetomiehet -nimisen enduro- ja cross country -tiimin pyörittäminen. Myös tuore E1-luokan MM-hopeamitalisti Eero Remes kisaa kotimaassa ajaessaan vetomiesten avustamana, vaikka ulkomailla hänen kilpailemisensa on tehdastiimin vastuulla.

? Tiimistä saa hyvän mielen, jos joku menestyy. Enemmän siitä on kuluja kuin tuloja, Pohjamo läpivalaisee kotimaisen kilpailuttamisen realiteetteja.

Kuten juttutuokiossamme mukana oleva Hämeenlinnan Moottorikerhon puheenjohtaja Ismo Virtanen huomauttaa, vielä kymmenkunta vuotta sitten enduron SM- ja MM-sarjan tuloslistan kärki saattoi parhaimmillaan olla sama. Pohjamo ei suoranaisesti ota kantaa siihen, miksi suomalaisista vain Remes ja MM-pronssimitalisti Matti Seistola nyt ajavat maailman kärjen tuntumassa.

? Taso maailmalla ei sinänsä ole mielestäni koventunut, vaan mennyt vuorotellen ylä- ja alamäkeä. Maiden välinen menestys on myös vaihdellut, siitäkään ei ole kauan kun italialaiset olivat huipulla ja nyt sieltä ei ole ketään ja ranskalaiset hallitsevat.

Hämeenlinnan Moottorikerhossa on Virtasen mukaan vähän yli 200 jäsentä, joista kilpaa ajaa säännöllisemmin 20?30. Vaikka enduron perusluonteeseenkin kuuluu, että pyörän huolto on osattava myös itse, toivoo Virtanen paikallisten silti suosivan paikallista osaajaa.

? Kyllä se offroad-harrastajia palvelee, ettei tarvitse lähteä Hyvinkäälle tai Orimattilaan alan liikkeeseen päästääkseen, hän sanoo.

Hyvät välineet eivät endurossa ole niinkään brassailukeino kuin tapa säilyttää varsinkin nuorten innostus lajiin.

? Kunnon kalusto maksaa itsensä aika äkkiä takaisin huonompaan verrattuna, jos halvemman pyörän saa aina 300 metrin ajamisen jälkeen taluttaa korjattavaksi. Moni nuori kyllästyy äkkiä sellaiseen, Ismo Virtanen pohtii.

Tyytyväisyyttä moottorikerhossa on senkin suhteen, että pienen tauon, eli Painokankaan ajopaikan menettämisen jälkeen kerholla on taas käytössään harjoituspaikka. Suotuisa yhteistyötaho löytyi tällä kertaa Hattulasta, Marttaristintien varrelta.

? Olemme todella tyytyväisiä siitä, että nyt on ajopaikka, mutta ajajien kehittymisen kannalta harjoittelupaikkoja pitäisi olla useampi. Hattulaan raivatun neljän kilometrin lenkin oppii aika pian ajamaan vaikka unissaan, Virtanen sanoo.

Menestys endurossa vaatii huippuominaisuuksia paitsi ajotaidoissa ja fysiikassa, myös pyörän huollossa. Pohjamo sanoo silti, että lajissa menestyminen ei vaadi mitään taianomaisia taustoja.

? Tärkeintä on intohimo siihen mitä tekee. Väkisin ei tule yhtään mitään.

Äkkiä katsoen Kantolassa ei tajua olevansa keskellä merkittävää osaa suomalaisen enduron lähihistoriasta. Moottoripyöräväen keskuudessa kannattaa kuitenkin usein kuunnella ja katsella maltilla. Kun laittaa kahvimukinsa vaatimattomalle pöydälle, nostaa takapuolensa penkistä ja kävelee vähän ympäriinsä, näkee paljon Petri Pohjamon mainitseman intohimon tuloksia.

Ensimmäisenä silmiin osuu vähän yli kymmenen vuoden takaiseen kuosiin jätetty enduropyörä kilpailunumerolla 9.

? Se on Petrin maailmanmestaruuspyörä, Ismo Virtanen huomauttaa.

Kun käskee jumiutunutta niskaansa kääntämään katseen katonrajaan, näkee uskomattoman kokoelman palkintopokaaleja; metrikaupalla kiiltävää kylki kyljessä kahden seinän mitalta.

Daytona Motorsportin tiloista löytyy myös tämä näkymä. Hämeenlinnalaisen enduro-legenda Mika Aholan palkintoja ja Petri Pohjamon maailmanmestaruuspyörä.

Daytona Motorsportin tiloista löytyy myös tämä näkymä. Hämeenlinnalaisen enduro-legenda Mika Aholan palkintoja ja Petri Pohjamon maailmanmestaruuspyörä.

? Siinä on Aholan Mikan palkintopokaalit. Ne löysivät kotinsa täältä, kertoo Pohjamo.

Hämeenlinnalaissyntyinen Mika Ahola, enduron viisinkertainen maailmanmestari ja seitsenkertainen Six Days -voittaja, täyttäisi tänä vuonna 40. Hiljaiseksi vetää.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.