Perjantai 26.04.2024
Nimipäivät: Terttu, Tessa, Teresa

Tuuli:
 

Linnaravintola Brahen seuraava askel on kokousmatkailu

Hämeen linnan ravintolatoimintaa on vuoden 2013 alusta lähtien järjestänyt Linnaravintola Brahe. Linnaravintolaa pyörittävän Resta Invest Oy:n toimitusjohtaja Outi Mertamo iloitsee koko ajan kasvaneista tapahtumamääristä. Linnaa on markkinoitu muun muassa häätilaisuuksiin ja monesti kestää kauemmin, että markkinointi tuottaa tulosta eli tuo juhlatilaan kaivattuja asiakkaita.

? Yllättynyt olen siitä, kuinka paljon hääasiakkaista on ulkopaikkakuntalaisia. Paikkakuntalaisilla joko on hirveän huono tietämys linnasta tai sitten luullaan, että tämä on hirveän kallis paikka, Mertamo sanoo.

Linnaravintolankin väki toki joutui ensin tutustumaan huolella toimintaympäristöönsä ja selvittämään, mitä asiakkaille kannattaa tarjota. Linnassa on paljon eri kokoisia, tunnelmallisia tiloja sekä yksityis- että yritystilaisuuksia varten.

? Vuoden ajan olemme markkinoineet linnaa enemmän. Tämä on paikkana niin erityinen, että vaikka olemme tottuneet monenlaisiin tiloihin, niin piti oppia tuntemaan talon ominaispiirteet, Outi Mertamo kertoo.

Häiden ja muiden yksityistilaisuuksien lisäksi Linnaravintola Brahe on järjestänyt ja järjestää omia tai lähistön tapahtumiin liittyviä avoimia ravintolailtoja, kuten ravintolateatteria tällä viikolla. Parin viikon päästä edessä on Lupausten ilta, hääaiheinen tapahtumapäivä, johon on ilmoittautunut jo yli 40 näytteilleasettajaa.  Hämeen Taikaviikko, Linnan kekrijuhla ja pikkujouluohjelma takaavat, ettei loppuvuonnakaan ole hiljaista.

Hämeenlinnalaiset ja paikalliset yritykset voisivat Outi Mertamon mielestä järjestää taphtumiaan nykyistä enemmän Hämeen linnassa.

Hämeenlinnalaiset ja paikalliset yritykset voisivat Outi Mertamon mielestä järjestää tapahtumiaan nykyistä enemmän Hämeen linnassa.

Seuraava iso strateginen askel linnan markkinoinnissa on kokousmatkailun piristäminen.

? Yksityistilaisuuksien huono puoli on, että ne tahtovat kasautua viikonvaihteisiin eli samoille päiville. Parhaimmillaan linnassa on ollut viisikin eri yksityistilaisuutta päivässä. Kokousvieraille siis on viikolla tilaa, Mertamo pohtii.

Linna ei kuitenkaan ole pelkkä markkinoinnillinen kulissi, joten linnaa ylläpitävä Museovirasto valitsi yhteistyökumppaninsa huolella. Museoviraston palvelukoordinaattori Terhi Kiskonen vaikuttaa tyytyväiseltä yhteistyöhön Linnaravintola Brahen kanssa.

? Ravintola on panostanut markkinointiin. Se on tuonut linnaan lisää kävijöitä ja poikinut meille esimerkiksi lisää opastuksia, Kiskonen sanoo.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.