Torstai 25.04.2024
Nimipäivät: Markku, Marko, Markus

Tuuli:
 

Linja-autoaseman seutu parkkikyselyn ykkönen

Reska.fi-julkaisun pysäköintikyselyssä linja-autoaseman alue on tähän mennessä kerännyt eniten puoltoääniä. 57,3 % vastaajista on sitä mieltä, että paras paikka olisi rakentaa parkkihalli tai vastaava linja-autoaseman tienoille (50 %) tai alle 7,3 %. Toriparkkia kannattaa 26,8 vastanneista. Kaivoparkin laajennusta kannattaa 11 % vastanneista.

Avoimessa palautteeseen on kertynyt peräti 57 mielipidettä, missä kommentoidaan Hämeenlinnan pysäköintiratkaisuja ja annetaan palautetta kaupunkisuunnittelulle. Alla poimintoja palautteesta. Reska.fi-julkaisun parkkikysely jatkuu siihen saakka, kunnes asia tulee kaupunginvaltuuston päätettäväksi tänä keväänä.

?Torin lähellä autioituu, koska ilman rahaa ei voi pysäköidä. Goodmanissa saa pysäköidä 3h kiekolla. Kaivoparkki on liian kaukana torista. Lisää pyöräteitä ja pyöräparkkeja.?

?Keskustaan maksuttomat parkkipaikat, aikarajoituksella tietenkin kuten esim. Hyvinkäällä.?

?Kuin farssi siitä, kuinka hajuton, mauton ja kasvoton virkamiesmafia kävelee kaupunkilaisten (=työnantajiensa!) mielipiteiden yli muka-asukaskyselyistä oppia ottaen. Kyselyitä, jotka menevät lukematta silppuriin. Demokratian irvikuva!?

?Pysäköinti ratkeaa myös, jos laitetaan kaikki pysäköinti ruutukaava-alueella maksulliseksi. “Loppuu se nurina.” Sama hinta joka puolelle, voi olla vähän edullisempi kuin nyt. Asiointipysäköinti samoille paikoille p-kiekolla esim 15 min ilmaiseksi pika-asiointia varten. Ilta-aikaan asukaspysäköinti toimii kuten tähänkin asti.?

?Kaupunki ehtii tyhjentyä kaupoista ennenkuin päättäjät tajuavat laittaa pysäköinnin ilmaiseksi ja sallitut pysäköintiajat järkeviksi. Puolessa tunnissa ei ehdi toimittaa juuri minkäänlaista asiaa. Terveisin todennäköisesti yksi lopettava yrittäjä lisää.?

 ?Pitää perustella pysäköintilaitoksen tarve. Goodmanin valmistuttua torin lähistöllä on nykyään aina tilaa. Kaupunkisuunnittelun ei tule toimia kiinteistöyhtiöiden piikkiin. Miksi kaupunkisuunnittelu aina vain pitää kallista toriparkkia mukana vaihtoehdoissa, vaikka se on useaan kertaan todettu taloudellisesti mahdottomaksi vaihtoehdoksi.

Kaupunkilaisten tahtoa on kuunneteltava! Miksi tehdään joku nollakysely “joillekin isännöitsijöille ja taloyhtiöiden hallituksen edustajille”? Mikä tällainen epämääräinen ryhmä on ottamaan kantaa kaupunkisuunnitteluun. . Olen todella pettynyt kaupunkisuunnittelun virkamiesten toimintaan. Onko tämä heidän omaa tahtonsa, vai pystyvätkö jotkut luottamushenkilöt vaikkuttamaan ja painostamaan näin paljon.?

?Suurin osa hämeenlinnalaisista asuu keskustan ulkopuolella ja siksi täytyy olla joustavat pysäköintimahdollissuudet keskustassa. Kadunvarsipaikkoja voidaan lisätä eikä pidä vähentää, mikä tuntuu olevan nyt vallitseva suunta! Jotkut vähemmistötahot haluavat vaikeuttaa kuntalaisten elämää? Pitäiskö tulla Tuuloksesta pyörällä keskellä talvea asioimaan keskustasta??

“Jos keskustaa halutaan elävöittää, niin ainoa siihen vaikuttava parkkialue on torinalueen pysäköinti. Linja-autoasema on sivussa ja torin alueeseen nähden mäki monelle esteenä, ja muutenkin linja-autoasema on jo sivussa.?

?Lähtökohtaisesti joukkoliikennettä ja kevyen liikenteen väyliä tulisi kehittää niin, että p-laitosten rakentamiselle ei ole tarvetta. Keskustassa katujen varrella pitäisi olla ilmainen 1/2 – 1 tunnin pysäköintiaika sijainnista riippuen ja tämän jälkeen pysäköinti olisi maksullista. Kiinteistöjen omistajien tulee ratkaista itse omalla kustannuksellaan pysäköintiratkaisunsa riippumatta siitä onko kyseessä liikekiinteistö tai asuinkiinteistö. Kantakaupungin kiinteistöjen mahdolliset pysäköintiongelmat eivät kuulu HML:n kaupungin tai kaupungin omistaman liikelaitoksen kustannettavaksi.?

pysakointikysely

Osallistu pysäköintikeskusteluun ja kerro, mitä vaihtoehtoa sinä kannatat.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.