Maanantai 26.09.2022
Nimipäivät: Kuisma
Hämeenlinna
Melkein pilvistä
5°C
Tuuli: 1 m/s ESE
 

“Kävelykeskustat tiivistyvät”

Lukuisten vireillä olevien matkailukeskus- ja kaupunkisuunnitelmien kanssa työskentelevän Vesa A. Heikkisen kanssa keskustellessa ei tiedä välillä itkeäkö vai nauraa. Hämeenlinnan keskustavisiot tuntuvat tulevaisuussparraajan käsittelyssä kovin vanhanaikaisilta ja näkökulmiltaan rajoittuneilta.

Hämeenlinnan kaupunkisuunnittelun keskiössä ovat edelleen autot ja parkkipaikat. Eurooppalaisissa tulevaisuusskenaarioissa keskustat pyritään jo nyt suunnittelemaan jalankulkijoille ja kevyelle liikenteelle.

Haaga-Helian ammattikorkeakoulun palveluinnovaatioiden yliopettaja ja vaikuttavan referenssiluettelon omaava Heikkinen istuu Palokunnankadun varrella kahvilassa ja aloittaa.

– Ensinnäkin nämä kadut on suunniteltu 1800-luvulla hevosvetoisen liikenteen tarpeisiin. Eivätkä kauaa keskustoissa liiku myöskään tuollaiset kolisevat bussitkaan, Heikkinen kommentoi ohirytyyttävää paikallista.

Tätä vuosikymmentä edemmäs kurkottavissa eurooppalaisissa kaupunkivisioissa ja -toteutuksissa kaupunkikeskustoissa liikutaan jalkaisin, polkupyörin, sähköpyörin ja -autoin.

– Autot jätetään keskustojen liepeille tehokkaisiin pysäköintilaitoksiin. Esimerkiksi Wolkswagen ennakoi, että autot pysäköidään tulevaisuudessa viistoon.

Ja mihin autoja kasvavassa ytimessä tarvitaankaan, kun tavarat tilataan suoraan kotiin tai haetaan lähikaupasta.

– Näpsäkän kokoiset ekoautot, -taksit ja pienbussit hoitavat tarvittavan paikallisliikenteen.

Kävelykeskustat, kahvilat, kivijalkamyymälät, baarit sekä vesi- ja viheralueet kuuluvat aivan yksiselitteisesti hyvän kaupungin tunnusmerkkeihin. Elementit korostuvat myös Monocle-lifestylelehden jokavuotisissa valinnoissa.

Kaupunkikeskustat tiivistyvät, kun kivijalkakaupat valtaavat autoilta jääneen tilan.

– Ruokakaupat muuttuvat ihmisen kokoisiksi. Isojen markettien tilalle tulee tiheämpään tuollaisia Lidl:n ja Siwan kokoisia yksikköjä.

Murentuvien kerrostalorähjien tilalle ei aina tehdä uutta betonitaloa. Hämeenlinnassa tuskin korkeatakaan.

– Puutalokorttelit tuovat omanlaista viihtyisyyttä ja intensiteettiä tämänkin kaltaiseen kaupunkiin. Kerrosrakentaminen onnistuu puustakin, Heikkinen muistuttaa.

Tulevaisuusprojektien työllistämä Vesa A. Heikkinen istahti Beltsin kanssa tarkastelemaan nyky- Hämeenlinnaa.

Tulevaisuusprojektien työllistämä Vesa A. Heikkinen istahti Beltsin kanssa tarkastelemaan nyky- Hämeenlinnaa.

Kun Turengissa asuva, tuleva suur-hamptonilainen Vesa A. Heikkinen lähtee pohjoiseen 35 vuoden päästä chillailemaan, niin hän kulkee läpi nauhakaupungin, joka ulottuu Parolaan saakka.

Tampereelle ja Helsinkiin voi täräyttää puolessa tunnissa, kun raiteet on viety pääyhdyskäytävänä toimivan moottoritien yhteyteen.

Entä jos kuitenkin tulet omalla autolla?

– No rakennetaan se sitten vaikka nykyisen linja-autoaseman alle, joka palvelee myös väestösuojana ja kulttuurikellarina.

Jos vaikka kauppatorin alle?

– Mitä jos katsotaan ja opitaan ensin, miten Goodmanin autoilijat käyttäytyvät.

Ilkka Peltoniemi 

 

2 kommenttia

  1. Marja-leena Veijalainen:

    Tuossahan oli paljon asiaa ja myös todella hyvää sisältöä.Torin alle rakennettavaa pysäköinti tilaa emme tarvitse.

     
  2. Tarja Rannikko:

    On virkistävää lukea tuollaisia epä-Hämptonilaisia
    visioita, jotka perustuvat oikeaan tietoon ja viisauteen.

     

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.