Perjantai 26.07.2024
Nimipäivät: Martta

Tuuli:
 

Kalpalalla toimisto kulkee mukana

Lammin Säästöpankin uuden toimitusjohtajan Lauri Kalpalan, 38, työ on hyvin liikkuvaista sorttia. Tänään Hyvinkäällä, huomenna Nurmijärvellä ja sitä rataa. Toimisto on aina mukana, kunhan vain läppäri on mukana. Usean konttorin pankin toimitusjohtajalle on tärkeätä säilyttää kontakti niin asiakkaisiin kuin henkilöstöönkin.

? Nykyinen teknologia sallii sen, että pystyy ketterästi liikkumaan konttoreiden välillä, hän toteaa.

Lauri Kalpala kulkee konttorista konttoriin, ja toimisto kulkee mukana. Kuva: Lammin Säästöpankki

Alku on ollut vauhdikas. Lauri Kalpala saa perehtyä tehtäväänsä toimitusjohtaja Markku Moilasen opastuksessa kesäkuuhun saakka, jolloin Moilanen siirtyy viettämään ansaittuja lomapäiviä ennen eläkepäivien alkamista. Kalpala on ensi töikseen tutustunut henkilöstöön. Häntä on ilahduttanut huomata henkilökunnan hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki.

? On ilo huomata, että henkilöstö on motivoitunutta ja asiantuntevaa. Minut on toivotettu lämpimästi tervetulleeksi, hän sanoo.

Hän uskoo, että vain henkilöstön ja asiakkaat tuntemalla voi tietää, mihin suuntaan pankkia olisi kehitettävä. Kalpalalla on 16 vuoden kokemus pankin asiakastyöstä. Ison pankkiryhmän työntekijänä hän tunnustaa ajatelleensa asioiden olevan isossa pankissa paremmin kuin muilla.

? Tutustuessani Lammin Säästöpankkiin olen ollut todella vaikuttunut siitä, miten laadukasta ja ammattitaitoista pankin palvelu on. Olen ollut erityisen iloinen siitä, miten pankki ja henkilökunta ovat ymmärtäneet pankin olevan asiakasta varten eikä asiakkaan pankkia varten, hän sanoo.

Kalpala on hieman huolestuneena seurannut suomalaisen pankkisektorin keskittymistä kahdelle suurelle toimijalle.

? Terve kilpailu ja asiakkaan edun mukainen pankkipalvelu vaativat mielestäni moni-ilmeistä pankkikenttää. Suomessa tarvitaan tulevaisuudessakin ihmisen kokoisia ja näköisiä pankkeja, joissa toimintaa kehitetään vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja henkilöstön kanssa, asiakkaiden tarpeista lähtien, hän toteaa.

Kalpala uskoo, että henkilökohtaisuus on pankkitoiminnan peruskivi. Pankkitoiminta perustuu luottamukseen, minkä vuoksi ihmisen täytyy tietää kenen kanssa hän raha-asioistaan puhuu. Kokemus siitä, että pankissa välitetään asiakkaan asioista on tärkeä.

? Isoihin yksiköihin mentäessä haetaan tehokkuutta ja halutaan vapauttaa aikaa asiakastyöhön. Silloin kun asiakaskunta on laaja, se voi onnistuakin. Hyvin usein kuitenkin se tärkein, eli asiakas pääsee unohtumaan. Lammin Säästöpankki haluaa olla ihmisen kokoinen. Pankkipalvelut ovat kehittyneet kovaa vauhtia ja digitalisaatio tuo mukanaan hienoja mahdollisuuksia palvella asiakaitamme eri kanavissa ajasta ja paikasta riippumatta. Säästöpankissa ymmärretään asiakkaiden tarvitsema tuki tämän teknologian ja kehityksen hyödyntämisessä. Me olemme myös tässä suhteessa asiakkaidemme palvelijoita, Kalpala muistuttaa.

Asiakkaat ovat nykyisin erittäin valveutuneita pankkipalveluiden käyttäjiä ja palveluiden kilpailuttaminen on yleistä. Asiakkaita kiinnostavat laadukkaiden palveluiden ja kilpailukykyisen hinnoittelun lisäksi myös pankin eettiset toimintatavat.

? Paikallisuus, asiantuntevuus, henkilöstön ja asiakkaiden arvostaminen sekä aito kuunteleminen ovat meidän ehdottomia voimavarojamme. Minulle ja Lammin Säästöpankille on tärkeää vahvan, luottamukseen ja molemminpuoliseen hyötyyn perustuvan yhteistyön rakentaminen sekä henkilökunnan, asiakkaiden että yhteistyökumppaneiden kanssa.

Tradenomi eMBA, CEFA Lauri Kalpala aloitti perehtymisen uuteen tehtäväänsä 18. huhtikuuta. Nykyinen toimitusjohtaja Markku Moilanen, 61, siirtyy virallisesti eläkkeelle 4. lokakuuta.

? Laurin kanssa olemme hyvässä hengessä käyneet pankin toimintaprosesseja läpi. Uskallan sanoa, että pankki on hyvässä kunnossa ja nykyinen tilanne antaa hyvän lähtökohdan liiketoiminnan kehittämiselle niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä. Jätän Lammin Säästöpankin luottavaisin mielin, sillä tiedän sen jäävän hyviin käsiin. Olen varma, että Lauri pystyy johtamaan ja jatkamaan pankin hyvää menestystä muuttuvassa kilpailuympäristössä, Moilanen toteaa.

Lammin Säästöpankin pitkä historia on tehnyt vaikutuksen uuteen toimitusjohtajaan. 140-vuotias pankki on historiansa aikana ollut monessa mukana ja osaltaan rakentanut suomalaista hyvinvointia.

? Tämä työ jatkuu myös tulevaisuudessa, toteaa Lauri Kalpala.

Työn vastapainona Lauri Kalpala viettää aikaan perheen kanssa. Lasten myötä omat harrastukset ovat vaihtuneet yhteisiin harrastuksiin lasten kanssa. Kalpalalla on neljä lasta, joista esikoinen on ekaluokkalainen ja nuorin vasta reilun kuukauden vanha. Perhe asuu Hämeenlinnassa, josta sukkulointi eri konttoreiden välillä onnistuu joustavasti.

? Työlle täytyy olla vastapainoa. Nykyisin se on ulkoilua ja reippailua lasten kanssa, kun aikaisemmin harrastin jalka- ja koripalloa. Lapset ovat tuoneet valtavasti sisältöä elämään, ja kun vapaa-aikaa on, haluan keskittyä olemaan perheen kanssa, hän toteaa.

Lammin Säästöpankki on itsenäinen säästöpankki, joka on perustettu vuonna 1877. Pankki kuuluu Säästöpankkiryhmään, johon kuuluu 23 Säästöpankin lisäksi Säästöpankkiliitto osk, Sp-henkivakuutusyhtiö, Sp-rahastoyhtiö, Säästöpankkien Keskuspankki Suomi Oy ja kiinteistövälitysketju Sp-koti. Säästöpankkien päämääränä on edistää säästämistä ja asiakkaidensa taloudellista hyvinvointia. Asiakasläheisyys, asiakkaiden elämänvaiheiden huomioon ottaminen, asiantuntemus ja paikallisuus ovat palvelun perusperiaatteita. Pankin asiakaskunnasta pääosa on yksityisasiakkaita ja pienyrityksiä. Pankin asiakasmäärä oli tilikauden päättyessä lähes 29 000. Pankilla on yhteensä 10 konttoria ja kolme palvelupistettä Kanta-Hämeessä ja Keski-Uudellamaalla.

Susanna Mattila

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.