Keskiviikko 14.11.2018
Nimipäivät: Iiris
Hämeenlinna
Melkein pilvistä
6°C
Tuuli: 1 m/s P
 

KÄNNYKÄT SIVUUN RATISSA: #mydrivingmode pyrkii tekemään ajamisesta turvallisempaa

Ajosimulaattorilla ajoa oli neuvomassa Cap Group Oy:n koulutus- ja laatupäällikkö Sampsa Lindberg (etualalla oik.). Taustalla ajoneuvovahinkotarkastaja Olli Apiainen (vas.) ja liiketomintajohtaja Aki Kiiliäinen Lähi-Tapiola Loimi-Hämeestä.

Viiden sekunnin aikana liikenteessä voi tapahtua paljon – varsinkin jos kuljettaja antaa periksi kiusaukselle käyttää ajon aikana kännykkää. LähiTapiola ja Cap-Autokoulu tarjosivat perjantaina mahdollisuuden kokeilla ajosimulaattorin avulla, miten tarkkaavaisuus liikenteessä heikkenee matkapuhelimen käytön aikana.

– Vakuutusyhtiöt ovat asiakkaan arjessa perinteisesti vasta silloin, kun jotain tapahtuu. Tämä on esimerkki siitä, miten jotain voi ehkä tehdä jo etukäteen, kertoo LähiTapiola Loimi-Hämeen liiketoimintajohtaja Aki Kiiliäinen.

LähiTapiola on viime syksystä asti kuulunut Cap Group Oy:n omistajiin. Capin koulutus- ja laatupäällikkö Sampsa Lindberg kertoo, että yhteistyön muotoja mietitään koko ajan.

– Pyrimme löytämään hankkeita, joissa koulutuksen ja riskien tunnistamisen kautta saadaan etuja vakuutuksiin. Kuluttajia hyödyttävää yhteistyötä, Lindberg kuvailee.

Simulaattoria on Capin ajo-opetuksessa käyttänyt jo yli 6.000 kuljettajaa ja samalla on säästynyt arviolta 2,5 miljoonan kilometrin vaatimat polttoaineet. Simulaattori on hyvä väline myös ajotaidon ylläpitämiseksi.

LähiTapiola on viime viikolla lanseerannut kampanjan nimeltä #mydrivingmode. Siinä kerätään yhdessä tunnettujen some-persoonien kanssa ideoita kännykän tekemiseksi ”vaarattomaksi” ajon aikana.

– Nuorilla kuljettajilla myös kyydissä olevien aiheuttama paine on iso. Tilastollista faktaa kännykän aiheuttamista onnettomuuksista ei ole, mutta kuultu on, että suuressa osassa tilanteita se on osatekijänä, Kiiliäinen sanoo.

LähiTapiolan teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan puolet autoilijoista kertoi käyttäneensä puhelinta matkan aikana. Nuorilla korostuu puhumisen sijaan pikaviestisovellusten ja somen käyttö.

Viimeisten 10–15 vuoden trendi liikenneonnettomuuksien osalta on, että vakavat onnettomuudet ovat vähentyneet mutta pienten vahinkojen määrä on huomattavasti kasvanut.

– Keskimääräisen vahingon kustannus on nykyään 1.700 euroa. Mukana on paljon muun muassa parkkipaikalla sattuneita vahinkoja, joissa suurin syy onnettomuuten on varmasti huolimattomuus, sanoo ajoneuvovahinkotarkastaja Olli Apiainen LähiTapiola Loimi-Hämeestä.

Kesällä vakavien liikennevahinkojen riskiä kasvattavat kovemmat kesänopeudet ja se, että lomamatkoilla ajetaan usein vierailla väylillä. Myös eläinvahinkojen mahdollisuus kasvaa ja varsinkin kännykkää käyttävän on liki mahdotonta havaita tielle säntäävää eläintä.

Ajosimulaattorikokemus oli terve muistutus siitä, että käytössä on vain kaksi silmää.

– Keskitytään ajamiseen, eikä sählätä mitään muuta, kiteyttää Olli Apiainen.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.