Torstai 29.09.2022
Nimipäivät: Mikko, Mika, Mikael, Mikaela, Miika
Hämeenlinna
Sadekuuroja
7°C
Tuuli: 4 m/s NE
 

RESKA RATTI: Volvon V90 iskee kuin Thorin vasara

Volvo V90:n ulkonäköön tuovat persoonallisuutta etuvalot, joiden muotoilua kutsutaan Thorin vasaraksi.

Volvo V90:n ulkonäköön tuovat persoonallisuutta etuvalot, joiden muotoilua kutsutaan Thorin vasaraksi.

Uuden Volvo V90:n ohjaimissa pääsee kokemaan, mitä ajonautinnon kannalta äärimmilleen viritetty liikkuminen on. Kun auton matkustamo vielä on edeltäjäänsä suurempi ja peruutustutkan sekä 9-tuumaisen keskikosketusnäytön ominaisuudet on kehitetty taas astetta käyttäjäystävällisemmiksi, ei tieto Suomessa vasta myyntiin tulleen auton suosiosta yllätä.

Nyt autonsa tilaava saa varautua noin puolen vuoden odotukseen.

V70:ä seuraava mallinimi V90 on palautettu käyttöön 90-luvulta, mutta itse ajokki on kaikkea muuta kuin menneisyyteen kurkottava. Kaikki on suunniteltu yksittäistä osaa myöden uusiksi.

Muotoilussa on keskieurooppalaisiin luokkaverrokkeihin nähden samaa dynaamisyyttä mutta omaperäisen tyylikäs pohjoinen kosketus. Tätä parhaimmillaan edustavat Thor´s Hammeriksi kutsutut ajovalot ja viisto takalasi.

Volvo V90 tarjoaa skandinaavista tyylikkyyttä yhdistettynä ylellisyyteen.

Volvo V90 tarjoaa skandinaavista tyylikkyyttä yhdistettynä ylellisyyteen.

Koeajoauton, Momentum-varustetason dieselautomaatin, konepellin alla jylisi viikinkien ukkosenjumalan voimia 140 kilowatin ja 190 hevosvoiman verran. Lähes hämmästyttävää oli, miten nämä voimat reagoivat starttiin liikennevaloista: punaisiin valoihin pysähtymistä seuraavan, joustavasti toimineen automaattisen moottorin sammutuksen jälkeen on kuin polkaisisi liikkeelle kilpa-auton: voima tuntuu ja kuuluu sopivasti, vaikka liikkeellelähtö on varma.

Tuntuma kaupunkiajossa oli muutenkin ketterä, yhtä hyvä kuin käsittelisi kokoluokkaa pienempää autoa.

Toinen heti merkille panemani ja myös ajon jälkeen mieleenjäänyt ominaisuus oli voimassa olevan nopeusrajoituksen näyttö. Rajoitus näkyy hyvin mutta ei ole silmiin pistävän häiritsevä. Kätevästi sijoitetulla ohjaimella hallittava kattoluukku lasikattoineen oli elämys sekin!

Koeajoautossa oli kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja poikkeuksellisen tyylikkkäästi toteutettu avaimeton käynnistys.

Koeajoautossa oli kahdeksanportainen automaattivaihteisto jonka ansiosta ajaminen oli vaivatonta mäkisessäkin maastossa. Merkille pantavaa oli poikkeuksellisen tyylikkäästi toteutettu avaimeton käynnistys.

Jos tätä autoa ei vielä ole ehtinyt koeajamaan, jokaisen ylemmän koko- ja laatuluokan perhe- tai edustusauton ostoa harkitsevan kannattaa astua Volvo V90:n rattiin. Liikkeelle lähtö tai ajettavuus kaupungissa ei ole auton ainoa poikkeuksellisen hyvä ominaisuus, vaan siihen voi lisätä ainakin jyrkissä ylämäissä ajamisen suoranaisen helppouden. Premium-luokan haastajiinsa nähden Volvo tarjoaa myös hintaetua.

Hyvä hallittavuus on aina paras turvallisuuden tae, mutta Volvo V90 sisältää tämän lisäksi viimeisintä teknologiaa, joka auttaa eliminoimaan inhimilliset virheet. IntelliSafe-tekniikka muun muassa tunnistaa muut liikkuvat objektit myös pimeällä, varoittaa vaaroista ja jopa jarruttaa automaattisesti vaaratilanteessa, jos kuljettaja ei sitä huomaa tehdä.

Ohjaustekniikka puolestaan auttaa pitämään autoa optimaalisella kohdalla kaistaa tai tietyllä etäisyydellä edellä ajavasta. Pysäköintiavustin oli koeajoautossa erittäin helppokäyttöinen. Kun lisävarusteena vielä oli mobiilisovellusta hyödyntävä Volvo On Call -järjestelmä, joka muun hyvän lisäksi sisältää tarvittaessa automaattisen hätäavun, on Volvo V90:n kuljettaja ja matkustaja keskellä maailman uudenaikaisinta ja parasta ajoturvallisuusympäristöä.

Turvallisuutta ja yksityiskohtien tyylikkyyttä. Volvo V90 Momentumia voi personoida esimerkiksi 10-puolaisilla Turbine-vanteilla.

Turvallisuutta ja yksityiskohtien tyylikkyyttä. Volvo V90:n Momentum-mallia voi personoida haluamansa näköiseksi esimerkiksi 10-puolaisilla Turbine-vanteilla.

Volvo V90 D4 Momentum aut.

  • Teho kW/hv: 140/190
  • Vääntö: 400 Nm
  • Keskikulutus: 4,5 l/100 km
  • CO2-arvo: 119 g

Autoveroton hinta ilman lisävarusteita: 42.700 ?

Koeajoauton lisävarusteet:

  • 477 Electric silver erikoismetalliväri
  • Alumiinivanteet
  • Digital mittaristo 12,3″
  • Etusumuvalot sekä kulmavalot LED
  • Sähkötoiminen kattoluukku
  • Laminoidut lasit
  • Lämmitettävä ohjauspyörä
  • Lämmitettävä takaistuin
  • Ostoskassin pidin
  • Polttoainetoiminen lämmitin ajastimella
  • Tavaratilan automaattinen näkösuoja
  • Varustepaketti Intellisafe Pro
  • Nahka/kangasverhoilu
  • Volvo On Call

Veroton hinta lisävarusteineen 51.980 ?

Autovero 11.537,99

Verollinen kokonaishinta sis. toimituskulut: 64.117,99

Juha Reinikainen

Volvo V90 dieselautomaatti lähes kymppitonnin lisävarustepaketilla tarjosi jotakuinkin kaiken mitä perhe- tai työsuhdeautolta voi odottaa.

Volvo V90 dieselautomaatti lähes kymppitonnin lisävarustepaketilla tarjosi jotakuinkin kaiken mitä perhe- tai työsuhdeautolta voi odottaa.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.