Torstai 28.03.2024
Nimipäivät: Armas

Tuuli:
 

RESKA RATTI: Ajettavuus ja tilavuus Renault Talismanin valtteja

Ranskalaisuutta katukuvassa.

Ranskalaisuutta katukuvassa.

Renaultin uutuusmallia Talismania voi koeajon perusteella pitää varsin valmiina tulokkaana. Niin sanottuun D-segmenttiin lisää kilpailua tuovaa ranskalaisajokkia on toistaiseksi saatavana vasta sedanina, mutta farmarimallia on lupailtu myyntiin aivan lähiaikoina.

Renault Talisman sijoittuu kokoluokkaan, jossa kilpailu on kovaa. Talismanin valtteina ovat muun muassa ajettavuutta ja sen ansiosta myös turvallisuutta lisäävä nelipyöräohjaus sekä navigaattorin suomenkielisyys.

Renault Talisman soveltuu sekä ulkonäöltään että ominaisuuksiltaan hyvin urbaaniin ympäristöön. Nelipyöräohjaus tuo kaupunkiajoon helppoutta ja turvallisuutta.

Renault Talisman soveltuu sekä ulkonäöltään että ominaisuuksiltaan hyvin urbaaniin ympäristöön. Nelipyöräohjaus tuo kaupunkiajoon helppoutta ja turvallisuutta.

Täysin uuden automallin rakentaminen aiheuttaa tietysti sen, että tulokkaalta saa odottaa jotain uutta. Sedanin muotoilu on todella dynaaminen siihen nähden, että tiloiltaan auto on niin sanotun ylemmän keskiluokan ajokkien suurimpia.

Tuntumaa ohjaamossa ei voi luonnehtia “tutuksi”, kun tämän mallin edeltäjäksi luonnehdittavaa Lagunaa ei koskaan tullut ajettua. Renaultmaisuutta eli tyylikästä omaperäisyyttä siinä kyllä on, ja tablettitietokoneen oloisen R-LINK 2 -kosketusnäytön käyttö tuntuu suorastaan kutsuvalta. Modernia, mutta käyttäjäystävällistä.

Keskikonsolissa sijaitseva uuden sukupolven kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Viihteen lisäksi R-LINK 2 -näyttöön on integroitu paljon turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia, kuten peruutustutka.

Keskikonsolissa sijaitseva uuden sukupolven kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Viihteen lisäksi R-LINK 2 -näyttöön on integroitu paljon turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia, kuten peruutustutka.

Kun asiat on hiottu toteutuksessa loppuun asti, niitä ei oikeastaan edes huomaa. Tämä on tuttu laatuajoneuvojen piirre. Renaultin ajettavuudesta kiitän silti nopeasti luontevalta tuntuneita jarru- ja kaasupoljinta ja hiljaisuutta.

Koeajoautossa ollut, 130-hevosvoiman turbodiesel antaa kuljettajalle sekä maantiellä että kaupungissa taatusti riittävän tehoreservin, mutta Talisman ei toisaalta tunnu maantielläkään karkaavan varkain ylinopeuslukemiin. Talismanin kaikkien mallien moottorit ovat turboahdettuja.

Talismanin Sedan-mallissakin on 608-litrainen tavaratila, mutta sitä ei ole toteutettu matkustusmukavuuden kustannuksella. Takapenkkiläisille riittää jalkatilaa ja mukavuuksia.

Talismanin Sedan-mallissakin on 608-litrainen tavaratila, mutta sitä ei ole toteutettu matkustusmukavuuden kustannuksella. Takapenkkiläisille riittää jalkatilaa ja mukavuuksia.

Renault Talismanin ajokokemus on mahdollista mukauttaa kuljettajan mukaiseksi ehkä paremmin kuin missään muussa autossa. MULTI SENSE -säätimen avulla voi muuttaa moottorin, automaattivaihteiston ja ohjauksen toimintaa valitun ajotavan mukaisesti.

Etuistuimet ovat sekä hierovat että lämmittävät ja muutaman tunnin testiajon perusteella myös erinomaisesti ajonautintoa tukevat.

Automaattivaihteisen Renault Talismanin ohjaamossa ajaja pysyy tilanteen herrana.

Automaattivaihteisen Renault Talismanin ohjaamossa ajaja pysyy tilanteen herrana.

Päällimmäinen tunne Talismanista oli, että auto tuntui erittäin hyvältä ohjattavalta kaikilla kokeilluilla väylillä aina hiekkatiestä moottoritiehen ja kantateistä kaupungin kurveihin. Kun tähän lisätään monipuolinen ajoavustin käsissä oli varsin kattavasti ajoturvallisuuden maksimoiva ajokki.

Ajoavustimen ominaisuuksia ovat muun muassa kaistavaroitin ja taskuparkkeeramista mahdollisesti arastelevan avuksi suunniteltu, aktiivinen pysäköintiavustin.

Renault Talisman tuntuu onnistuneen heti ensimmäisellä markkinoille tulleella sukupolvellaan. Renault Talisman tuntuu onnistuneen heti ensimmäisellä markkinoille tulleella sukupolvellaan.

Renault Talisman tuntuu onnistuneen heti ensimmäisellä markkinoille tulleella sukupolvellaan.

Renault Talismanin sedan-malli käy erinomaisesti yritysajokiksi ? kuljettaja voi tämän auton ratissa huoletta lepuuttaa mieltään ? tai esimerkiksi pienperheelle. Farkun hankintaa nyt harkitsevien lapsiperheiden tai enemmän kuljetustilaa haluavien kannattanee odottaa myös Talismanin farmarimallin saapumista koeajettavaksi.

Sedanin koeajamalla joka tapauksessa pääsee jo ranskalaisen tyylin ja huippuajettavuuden makuun.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.