Perjantai 22.03.2019
Nimipäivät: Vihtori
Hämeenlinna
Selkeää
5°C
Tuuli: 7 m/s P
 

KUMPPANUUSBLOGI: LähiTapiola Loimi-Hämeen toimitusjohtajan katsaus

Vahva paikallinen läsnäolo, aktiivinen asiakassuhteiden hoito ja kattava elämänturvan tarjooma kantoivat pitkälle Loimi-Hämeessä myös vuonna 2017. Jatkoimme hyvällä kasvukäyrällä jo neljättä vuotta peräkkäin, ja lähdemme myös alkaneeseen vuoteen luottavaisin mielin.

LähiTapiola Loimi-Hämeen menestystä vauhditti vuonna 2017 alueyhtiön koko toiminta-alueen hyvä kasvukehitys. Helsingin ja Tampereen välisellä kasvukäytäväalueella väestömuutoksen rakenne on erittäin positiivinen, ja nykyiset arviot enteilevät alueelle jopa yli 10 prosentin väestönkasvua 2030-luvulle saavuttaessa.

Alueemme on toisaalta myös varsin kilpailtu, ja markkinoilla on huomattavan paljon pieniä, paikallisia toimijoita. Markkinaosuutemme nousi 31,1 prosenttiin, ja kovassa kilpailutilanteessa sen kasvattaminen edellyttää pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä asiakkaiden luottamuksen eteen.

Jatkoimme viime vuonna suunnitellusti elämänturvan 3 T:n edistämistä. Filosofiamme rakentuu ennen kaikkea laadukkaan ja kokonaisuuteen keskittyvän palvelun ympärille, kartoitamme asiakkaiden riskit ja mahdollisuudet. Tarjoamme palveluita, jotka palvelevat heidän todellista tilannettaan.

Tavoitteena on, että meidät vakuutuskumppanikseen valinneet asiakkaat voivat keskittyä levollisin mielin omaan elämäänsä ja arkeensa. Koko organisaatiomme on sisäistänyt uuden toiminta-ajatuksen erinomaisesti, ja myös asiakkaat ovat ottaneet sen hyvin vastaan.

Aktiivisuus parantaa asiakaskokemusta

Olemme kiinnittäneet paljon huomiota myös aktiivisuuteen asiakkaiden kohtaamisessa. Asioinnin siirryttyä yhä enemmän verkkoon ja puhelinpalveluihin henkilökohtainen kontakti asiakkaiden kanssa on kuitenkin pysynyt samalla tasolla kuin aikaisempinakin vuosina. Jatkoimme aktiivista yhteydenpitoa asiakkaiden kanssa, ja vuonna 2017 otimmekin itse yli 70.000 kontaktia asiakkaisiimme.

Tulevina vuosina digitalisaatio tuo alallemme paljon uusia mahdollisuuksia, mutta vaatii toisaalta myös sopeutumiskykyä. On ensiarvoisen tärkeää, että pystymme pitämään toimintamme jatkossakin tehokkaana ja kehittämään uusia palvelumuotoja, joilla huolehdimme asiakasuskollisuudesta. Menestysresepti vaatii myös tasapainottelua uuden ja vanhan välillä: vaikka verkkoasiointi yleistyy, henkilökohtainen palvelu ei ole katoamassa.

Kun elämäntilanne muuttuu kerralla paljon, moni asiakas arvostaa yhä sitä, että vakuutuskokonaisuuden voi halutessaan myös käydä läpi kasvotusten yhdessä asiantuntijan kanssa. Tästä mahdollisuudesta pidämme edelleen kiinni uusimalla toimistokanavaamme ja kehittämällä sitä tulevaisuuden tarpeisiin.

Kovat tavoitteet täyttyivät kaikilla osa-alueilla

Määrätietoinen työ asiakassuhteiden eteen on tuottanut hyvää tulosta. Nettoasiakasmäärämme on ollut tavoitteemme mukaisesti tasaisessa nousussa viimeiset neljä vuotta, ja vuonna 2017 kasvua oli yli 2.590 asiakkaan verran. Kokonaisvaltaisen elämänturvan edistäminen on myös auttanut meitä tiivistämään asiakassuhteita. Saimme kuluneen vuoden aikana lisättyä 3. ja 4. tason keskittäjäasiakkaiden määrää yli 1500:lla asiakkaalla.

Asiakasmäärän lisäksi tavoittelimme kasvua myös talousmittareilla. Tämäkin tavoite täyttyi: maksutulomme kasvoi 3,6 prosenttia (kun liikennevakuutuksen maksutuloa ei huomioida). Maksutuottomme koko vakuutuskannassa kasvoi 18,9 prosenttia. Kasvua tukivat erityisesti Henki- ja säästöhenkivakuutukset sekä varainhoitotuotteet, joita myimme viime vuonna yhteensä yli 11 miljoonalla eurolla (8.8 milj. euroa) – enemmän kuin aikaisempina toimintakausina.

Sijoitustoimintamme osalta vuosi käynnistyi suotuisasti, vuoden loppuun kurssiheilahdukset eivät vaikuttaneet merkittävästi sijoitustoiminnan hyvään menestykseen, saimme oikaistua loppuvuoden tilanteen ja pääsimme lopulta hyvään tulokseen.

Tasaisen ja varman vuoden jälkeen jatkamme kasvun tavoittelua myös vuonna 2018. Olemme päässeet hyvään vauhtiin ja jo tehtyjen päätösten tuella pystymme jatkamaan kasvun tiellä. Tulevalle toimintakaudelle määrittelimme edelleen merkittävän kasvutavoitteen. Sen lisäksi pyrimme vahvistamaan asiakkaan asiakaskokemustamme.

Asiakastyytyväisyytemme kehittyi jo viime vuonna hyvään suuntaan erityisesti korvauspalvelun tukemana ja sen tehostamisen ansiosta ja nyt keskitymme asiakaspalvelussa kokemuksen positiiviseen kasvattamiseen entistä kokonaisvaltaisemmin.

Eteenpäin vahvan tiimin voimin

Kokonaisuutena säästämisen, sijoittamisen ja henkivakuuttamisen näkymä on myönteinen. Kilpailu näyttää kehittyvän koko ajan nopeammaksi ja uusia palveluita, tuotteita ja toimintamalleja syntyy koko ajan. Elämänturvastrategia on osoittautunut meille toimivaksi kokonaisuudeksi, ja digitalisaation avulla pystymme rikastamaan sitä entisestään. Me olemme haasteeseen kuitenkin valmiita.

Henkilöstö on motivoitunutta, osaavaa ja erityisen tuloksellista. On siis kaikki edellytykset jatkaa kasvun tiellä jatkossakin, kun meillä on vahvasti sitoutunut ja toimiva joukkue joka on hyvin aikaansaava. Kiitokset hyvästä vuodesta asiakkaillemme sekä henkilöstöllemme ihailtavasta suorituksesta. Viime vuoden kaltaista kasvutulosta olisi ollut mahdoton tehdä ilman, että oma henkilökunta on sitoutunut ja tyytyväinen työssään. Kehitämme toimintaa määrätietoisesti jatkossakin, jotta osaajillamme on entistä paremmat edellytykset onnistua.

Myös alueyhtiön hallitus ja hallintoneuvosto ovat tehneet tärkeää työtä yhtiön toiminnan eteenpäin viemiseksi ja viime vuonna asioita on saatu erityisen hyvin aikaiseksi.

Loimi-Hämeen toiminta-alue

LähiTapiola Loimi-Häme toimii väestöllisesti keskeisellä kasvualueella Kanta-Hämeessä, Etelä-Pirkanmaalla ja itäisessä Varsinais-Suomessa. Meillä on yli 30 prosentin markkinaosuus alueellamme. Kasvoimme alueen markkinajohtajaksi vuonna 2017.

LähiTapiola Loimi-Hämeellä on toimipaikat Hämeenlinnassa, Forssassa, Janakkalassa, Lempäälässä, Loimaalla, Akaassa, Tuuloksessa ja Valkeakoskella. LähiTapiola Loimi-Hämeellä on noin 65.000 asiakasta. Heille alan parasta palvelua tuottaa noin sata finanssialan asiantuntijaa.

Palvelemme asiakkaitamme monikanavaisesti. Asiakas voi valita haluamansa asiointitavan henkilökohtaisen tapaamisen, puhelinasioinnin tai verkossa tapahtuvan asioinnin välillä tai yhdistää näitä asiointitapoja tarpeen mukaan. Alueyhtiön asiantuntijat tekevät myös sopimuksen mukaan asiakaskäyntejä yrityksissä ja maatiloilla.

LähiTapiola Loimi-Häme on verkostoitunut laajasti ja monipuolisesti toimialueellamme erilaisten yhteistyökumppaneiden kautta. Yhtiö on asiakkaidensa omistama. Tämä tarkoittaa, että asiakkailla on todelliset ja toimivat vaikuttamiskanavat ja oikeus osallistua alueyhtiön vuosikokoukseen.

Toimitusjohtaja Lauri Riekkola, LähiTapiola Loimi-Häme.

Lauri Riekkola

Toimitusjohtaja

LähiTapiola Loimi-Häme

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.