Perjantai 19.04.2024
Nimipäivät: Pilvi, Pälvi

Tuuli:
 

AHVENISTO 50: Legends-luokassa ajava Lauri Riekkola mikroautoili Apparalla jo pikkupoikana

Legends-luokassa ajava hämeenlinnalainen Lauri Riekkola on yksi Ahveniston juhlakisan osallistujista.

Ahveniston moottoriradalla ajetaan seuraavassa viikonvaihteessa 50-vuotisjuhlakisat. Tarjolla on useita kilpailuluokkia, joista ainakin Legends-luokan kisaajilla on tänä kesänä useampiakin syitä odottaa ikimuistoista kilpailukautta.

? Legends-luokkaa ajetaan ympäri maailmaa samoilla säännöillä ja luokassa ajetaan myös MM-finaali. Tänä kesänä finaali ajetaan ensimmäistä kertaa Amerikan ulkopuolella, kun finaali järjestetään Jurvan Botniaringillä, kertoo Legends-luokassa kisaava syntyperäinen hämeenlinnalainen Lauri Riekkola.

Rata-autoilija Riekkola tunnetaan myös LähiTapiola Loimi-Hämeen toimitusjohtajana. Hän toteaa naurahtaen, ettei ole päässyt pitkälle synnyinkulmiltaan torin reunalta, kun yksi nykyisen työn kannalta keskeisistä paikoista on LähiTapiolan konttori Reskalla.

Ahveniston perinnettä ja merkitystä Hämeenlinnalle hän arvostaa suuresti.

? Juhlavuosi on Apparalle ja koko kaupungille iso juttu. Siinä on sellainen rata ja alue, johon voisi saada vielä enemmänkin ihmisiä. Itse olen ollut Ahvenistolla mukana mikroautoporukassa jo Kalevi Kaukoahon aikaan.

Ensimmäiset kisansa Riekkola on ajanut jo 1980-luvulla. Hän laskee, että takana on noin 30 kilpailukautta ja ensi vuonna täyteen tulee myös kolme vuosikymmentä vakuutusalalla.

? Autourheilu on kiihkeä ja adrenaliinia nostattava juttu. Siinä ei tule työasiat mieleen vaan se rentouttaa ja vie ajatukset pois arkityöstä, hän kuvailee.

Riekkolan autoilu-uraan ennen Legendsiin siirtymistä mahtuu mikroautoilua Raket-luokassa, kymmenisen vuotta Superkartingia ja Mini 1000 -luokkaa.

? Tallissani on edelleen Mini 1000, jolla vielä ajan satunnaisesti kilpaakin.

Legends on tasaisuutensa ja tasapuolisuutensa ansiosta yksi mielenkiintoisimmista rata-autoiluluokista, sanoo Lauri Riekkola.

Legendsiin Riekkola siirtyi vuonna 2009.

? Tekniset ratkaisut ovat kaikilla samat ja luokka on myös kohtuuhintainen, hän kiittelee.

Tasaveroisten lähtöasetelmien ansiosta kilpailuissa tapahtuu.

? Joka mutkassa tilanne voi muuttua ja muuttuukin. Se on hyvän yhteishengen ohella Legendsin ehkä hienoin elementti.

Viime kaudella Legends-luokan kotimaisiin kisoihin osallistui vähän yli 70 kuljettajaa ja vähän yli 40 osallistui viralliseen sarjaan, Legends Trophyyn.

Legendsissä ajetaan myös maailmanfinaali. Finaaliin on vasta vuodesta 2010 alkaen päässyt myös muita kuin amerikkalaisia.

? Siitä lähtien mukana on ollut aina myös suomalaisia ja aina sieltä myös on tuotu joku MM-pytty Suomeen.

MM-finaaleissa on niin nuorten luokka, alle 40-vuotiaiden Pro-luokka kuin yli nelikymppisten Masters-luokkakin.

? Viime vuonna kaikkien kolmen luokan mestaruus tuli Suomeen, kertoo itse MM-sarjan Masters-luokassa parhaimmillaan, vuonna 2011 kuudenneksi yltänyt Lauri Riekkola.

MM-menestys kertoo siitä, että helpolla eivät pisteet lohkea kotimaisessakaan Legends Trophyssa. Ahvenistolla nähdään 3. ja 4.6. siis myös tässä luokassa maailman huipputahtia.

? Mukana on paljon kuskeja, jotka toisissa oloissa voisivat olla ammattilaisia. Kova taso toisaalta vain motivoi enemmän todellisia osaajia mukaan SM-sarjaan.

Autourheilu on Lauri Riekkolan mukaan eräänlaista omien rajojen hakemista. Ajovuosiin mahtuu niin hienoja suorituksia kuin epäonnistumisiakin.

? Paljon on myös vuosikymmenten varrella syntyneitä ystävyyssuhteita, hän sanoo.

Syyskuun MM-huipennuksessa Riekkola aikoo olla joka tapauksessa paikalla.

? On todella poikkeuksellista, että kisa on saatu Suomeen, vastaavaa ei tule vähään aikaan tapahtumaan. MM-finaaliin on tulossa parisataa kuljettajaa eri puolilta maailmaa.

Teksti: Juha Reinikainen

Kuvat: Racing “45”

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.