Keskiviikko 30.11.2022
Nimipäivät: Antti, Antero, Atte
Hämeenlinna
Pilvistä
-2°C
Tuuli: 2 m/s E
 

SELVITYS: AC/DC-konsertista jäi hyvä jälkimaku

Konserttikävijöille toteutetusta kyselystä ilmenee, että tapahtuma onnistui hyvin ja konserttikansa oli tyytyväinen järjestelyihin. Tyypillinen konserttivieras oli suhteellisen hyvätuloinen keski-ikäinen mies.

AC/DC keräsi heinäkuussa 55 000 konserttivierasta Hämeenlinnaan Kantolan tapahtumapuistoon. Kävijätutkimuksen mukaan tapahtuma onnistui lähes kaikessa. Vain tapahtumasta poistumiseen liittyvät järjestelyt saivat kritiikkiä.

Tapahtumapuiston operaattori Linnan Kehitys Oy ja tapahtumajärjestäjä Live Nation Finland Oy keräsivät kyselytutkimuksin palautetta suoraan konserttikävijöiltä ja paikallisilta yrityksiltä. Kävijätutkimukseen vastasi yhteensä 5186 kävijää eli 9,4 prosenttia konserttivieraista. Yrityksille tehtyyn kyselyyn puolestaan vastasi 121 paikallista toimijaa.

Konserttiyleisöltä tuli kiittävät arviot AC/DC-konsertista. Tyypillinen konserttivieras oli hyvätuloinen keski-ikäinen mies, kuten Jussi 69, joka tosin oli myös töissä Kantolassa.

Konserttiyleisöltä tuli kiittävät arviot AC/DC-konsertista. Tyypillinen konserttivieras oli keskimäärin 123 euroa tapahtumaan käyttänyt hyvätuloinen keski-ikäinen mies, kuten Jussi 69, joka tosin oli myös töissä Kantolassa. Kuva: Juha Reinikainen.

Eniten kiitosta keräsivät tiedotus ennen tapahtumaa, saapuminen Hämeenlinnaan ja sisääntulon sekä turvatarkastusten sujuvuus tapahtuman porteilla. Suurimmat kehitystoiveet liittyivät konsertista poistumiseen.

Konserttikävijät olivat myös tyytyväisiä Hämeenlinnan palveluihin. Erityisen tyytyväisiä oltiin ravintolapalveluihin sekä yleisesti palvelutarjonnan laatuun. 15 prosenttia eli noin 8000 henkeä majoittui Hämeenlinnan seudulla ja näistä kolmannes viipyi kaupungissa useamman yön. Päivän aikana konserttivieraat kuluttivat keskimäärin 123 euroa henkilöä kohden eli yhteensä noin 6,7 miljoonaa euroa.

Myös paikalliset yrittäjät olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan ja 50 prosenttia raportoikin tapahtuman vaikuttaneen yrityksen liiketoimintaan kokonaisuudessaan erittäin positiivisesti tai positiivisesti.

Suurkonsertti nosti asiakasmääriä ja liikevaihtoa hieman yli 40 prosentissa vastanneista yrityksissä. Samaan aikaan voidaan todeta, että 57 prosenttia vastanneista yrityksistä ei laajentanut toimintaansa ja 67 prosenttia ei toteuttanut erillisiä markkinointitoimenpiteitä.

Paikalliset yritykset toimivat myös alihankkijoina tapahtumajärjestäjälle ja 15 prosenttia vastanneista yrityksistä raportoikin liikevaihtonsa nousseen alihankinnan kautta.

Kiitosta saivat myös ravintoloitsijat, joille ilta oli taloudellisesti kannattava panostus. Jari Hämäläisen Sunny Bar Center pystytettiin Kantolaan pelkästään konsertin ajaksi.

Kiitosta saivat myös ravintoloitsijat, joille ilta oli taloudellisesti kannattava panostus. Jari Hämäläisen Sunny Bar Center pystytettiin Kantolaan pelkästään konsertin ajaksi. Kuva: Ilkka Peltoniemi.

Hämeenlinnan kaupunki sai konsertin avulla paljon positiivista näkyvyyttä niin paikallisessa kuin kansallisessa mediassa. Voidaankin todeta, että konsertti lisäsi Hämeenlinnan tunnettuutta ja myönteistä mielikuvaa. Myös konsertin kävijätutkimuksesta selviää, että 75 prosentille kävijöistä jäi Hämeenlinnasta positiivinen mielikuva ja 64 prosenttia tulisi kaupunkiin uudestaan.

Tapahtumajärjestäjän näkökulmasta Hämeenlinna lunasti paikkansa tapahtumakaupunkina.

– Yhteistyö Hämeenlinnan kanssa on sujunut erinomaisesti, meillä on ollut yhteinen tavoite saada alue toimimaan niin yleisölle kuin artistillekin. Onnistunut avauskeikka on herättänyt kansainvälisen kiinnostuksen Kantolaan, kertoo Live Nationin kehitysjohtaja Kaarina Gould.

Lähilehti Reska.fi hankki arvokasta kansainvälistä näkyvyyttä Funny Bar Centerin luona.

Tiedotus sai parhaimman palautteen. Suuryleisö toi myös kaivattua näkyvyyttä yrityksille.

-Yhteenvetona voidaan todeta, että tapahtuma onnistui hyvin ja se luo hyvää pohjaa ensi kesää ajatellen. Palautteen perusteella tiedämme mitä osa-alueita meidän pitää kehittää ja mitkä ovat vahvuutemme. Onnistuneen AC/DC-keikan ansioista Kantolassa on useampi alustava varaus ensi kesälle, summaa Linnan Kehityksen toimitusjohtaja Mervi Käki.

 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.