Torstai 28.03.2024
Nimipäivät: Armas

Tuuli:
 

AUTOMAATIOLIIKENNE: Älybussit tulossa myös Hämeenlinnaan

Suomen Kasvukäytävä ?verkoston kaupungit pilotoivat asemanseutujen joukkoliikenteen uusia ratkaisuja Suomessa kehitetyllä älybussilla. aIGO ? Asemanseutujen joukkoliikenteen kehittäminen ympärivuotisella automaatiolla -pilottihankkeessa kehitellään suomalaista automaatiobussin prototyyppiä, eli robottibussia, täydentämään asemaseutujen liikkuvuutta kaupungeissa.

Robottibussit kulkevat ilman ihmiskuskia. Niitä ohjaa etänä ihminen, joka voi yhdellä kerralla operoida useampaa bussia. Automaattisella bussiliikenteellä voidaan tihentää vuorovälejä hiljaisilla alueilla ja samalla nostaa palvelutasoa, muttei kustannuksia.

? Kehitteillä oleva bussi tulee olemaan ensimmäinen laatuaan maailmassa, koska se tulee olemaan ympärivuotisesti käytettävissä, kertoo Sensible4 Oy:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Sensible4 Oy on mukana hankkeessa kehittämässä automaattiajamisen järjestelmää, jonka myötä robottibussit saataisiin osaksi julkista ja yhteiskäyttöliikennettä. Hankkeessa mukana olevat Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit pitävät bussien talviajettavuutta keskeisenä.

? Kokemusta on siitä, että teknologia toimii kesällä. Mutta että se toimisi myös lumella, liukkaalla ja räntäkelillä. Se kiinnostaa ? varsinkin, kun kehitetään ensimmäistä kotimaista robottibussia, miettii Vantaan kaupungin projektijohtaja Gilbert Koskela.

? Haemme monimuotoisuutta liikenteeseen. Strateginen tavoitteemme on pudottaa hiilidioksidipäästöjä. Mikäli julkinen liikenne sähköistyisi, ihmiset luopuisivat omista ajoneuvoista, joita täällä käytetään paljon liittymäliikenteessä, Hämeenlinnan strategiajohtaja Markku Rimpelä lisää.

Pienempien autojen testaukset ovat alkaneet maaliskuussa Kivistössä. Bussit tulevat vuodenvaihteessa. Pilottitoiminta rakentuu julkisen ja yksityisen sektorin sekä yliopistojen kumppanuuteen. Yritykset kehittävät automaattibussia ja sen operointia, yliopistot ja kunnat toteuttavat hankkeen selvitysosion ja pilottialueiden joukkoliikennesuunnittelun sekä käyttäjätutkimuksen. Hankkeen aikana luodaan myös 3D-karttapohjaa tietyistä valituista alueista ja liikennesäännöt digitaalisena automaattiautoille.

? Nyt kartoitamme infraa ja miten kaupungin tulee varautua tulevaan muutokseen. Loikkaus
automaatioliikenteeseen ei ole enää kovin iso. Maantiellä tavallista henkilöautoa voi jo ajaa lähinnä valvomalla laitetta, Markku Rimpelä pohtii.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.