Keskiviikko 08.05.2024
Nimipäivät: Heino

Tuuli:
 

Kanta-Hämeessä koronatartuntojen ilmaantuvuus kasvussa

Koronatartuntojen ilmaantuvuusluku Kanta-Hämeessä on kahden viimeksi kuluneen viikon aikana ollut nousussa ja on 321 / 100.000. Ilmaantuvuus on tasainen koko sairaanhoitopirin alueella, ilmenee Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Sally Leskisen yhteenvedosta.

Keskussairaalassa on 12 Covid-potilasta, joista 2 on tehohoidossa. Alueen terveyskeskuksissa covid-potilaita on 6. Viime viikon aikana on erikoisairaanhoitoon tullut 7 Covid-potilasta. Kuormitus on kasvussa.

Aluehallintoviraston määräämät nykyiset koronarajoitukset ovat voimassa vuoden 2021 loppuun asti. Muun muassa etätyösuositusta on jatkettu, yli 12-vuotiaille on voimassa maskisuositus sisätiloissa ja esimerkiksi koulujen joulujuhlat on suositeltu pidettäväksi luokkakohtaisesti.

Uusia, Omikron-variantin tartuntoja ehkäistään täysin samoilla keinoilla kuin virusta tähänkin asti, yhteenvedossa muistutetaan.

Hämeenlinnan kaupungin terveyspalvelut on tänään tiedottanut rajaavansa kaupungin terveysasemien kiireetöntä vastaanottoa niin, että tammi-helmikuun 2022 aikana ei toteuteta perussairauksien seurantakäyntejä, mikäli näihin liittyen ei ole välitöntä hoidon tarvetta. Terveysasemille jo varatut vastaanottoajat ovat voimassa, mikäli asianosaiselle ei toisin ilmoiteta.

Hämeenlinnan terveyspalvelut myös kokeilee automatisoituja puheluita ruuhkautuneen koronarokotusajanvarauksen takaisinsoittojonon purkamiseen. Puheluita soitetaan kaikille, jotka ovat soittaneet koronarokotusajanvarauksen puhelinnumeroon sunnuntaihin 12.12. mennessä, eivätkä ole vielä saaneet takaisinsoittoa.

Puhelussa kartoitetaan ajanvarauksen tarve ja kerrotaan erilaisista vaihtoehdoista saada koronarokote. Uutena vaihtoehtona koronarokotusajan saamiselle on ilman tunnistautumista toimiva sähköinen ajanvarauspalvelu, jonka kautta voi helposti varata ajan itselle tai läheiselle. Asiakas saa halutessaan puhelun jälkeen tekstiviestillä linkin uuteen ajanvarauspalveluun. Uutta ajanvarauspalvelua kokeillaan aluksi takaisinsoittojonossa oleville.

Automatisoidut puhelut soitetaan maanantaina 20.12. kello 18 numerosta +358 3063 45677. Mikäli asiakas ei vastaa puheluun, hänelle soitetaan uudestaan tiistaina 21.12. kello 18. Jos asiakas ei vastaa kumpaankaan soittoyritykseen, hän jää edelleen ajanvarauspuhelimen jonoon ja häntä tavoitellaan myöhemmin normaalilla puhelinsoitolla. Asiakas voi myös soittaa puhelinnumeroon takaisin.

Puhelussa ei kysytä henkilötunnusta tai yksilötietoja, eikä pyydetä kirjautumaan mihinkään järjestelmään. Puhelussa opastetaan vastaamaan esitettyihin kysymyksiin joko kyllä tai ei, ja puhelimen näppäimiä ei tarvitse puhelun aikana painaa.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.