Torstai 04.06.2020
Nimipäivät: Toivo
Hämeenlinna
Pilvistä
20°C
Tuuli: 3 m/s I
 

ReskaRatti: Leon ST on tilava tehopakkaus

Leon-malliston ensimmäisen farmarin ulkonäössä on haettu rohkeaa ja itsevarmaa ilmettä.

Leon-malliston ensimmäisen farmarin ulkonäössä on haettu rohkeaa ja itsevarmaa ilmettä.

Ulospäin soukalta ja sporttiselta näyttävä Seatin uutuusfarmari Leon ST paljastaa välineurheilijan kannalta parhaat puolensa jo koeajopaikan lähtöpisteessä. Automyyjä Timo Laurell Laakkonen Hämeenlinnasta vakuuttaa aktiivifillaristin kääntämällä takapenkit makuulle kahdella napinpainalluksella, napauttamalla takapenkin sisäänkelautuvan hattuhyllyn kokoon yhdellä kopautuksella ja lisäämällä vielä tavaratilan syvyyttä laskemalla välipohjan alemmas.

Tyydyn kuitenkin nostamaan penkit takaisin pystyyn, sillä en kehtaa ajaa kotiin kokeilemaan kuraisilla välineillä, kuinka tilava ja erityisesti likaahylkivä uudenkarhean, vain noin 300 kilometriä ajetun Leon ST:n verhoilu on. Auton tekniset tiedot kertovat, että tilaa on parhaimmillaan 1470 litraa ja se tositestaaminen jääköön tulevalle omistajalle.

Seat Leon ST:n kaksoispohjalla varustettu tavaratila on 587-litrainen takapenkkien ollessa pystyssä.

Seat Leon ST:n kaksoispohjalla varustettu tavaratila on 587-litrainen takapenkkien ollessa pystyssä.

Takapenkit ovat kaadettavissa napin painalluksella jolloin tilaa on parhaimmillaan 1.470 litraa.

Takapenkit ovat kaadettavissa napin painalluksella jolloin tilaa on parhaimmillaan 1470 litraa.

Seat Leon ST saa koeajopäivän aikana maistaa niin moottoritietä, kaupunkiajoa kuin mäkistä pikkutietä ja soratietäkin. Totta kai Seatia pitää pyöräyttää myös vasta avatun kauppakeskus Goodmanin ruuhkaisessa parkkihallissa.

Ensituntuma autosta on, että Seatissa on sukulaistensa tapaan Audin eleetöntä eleganssia ja Volkswagenin varmaa ohjautuvuutta ujutettuna näitä ikonibrändejä nuorekkaampaan kuosiin.

Laatu ei hypi silmille vaan se on valjastettu palvelemaan kuljettajaa ja matkustajaa. Vain noin 30.000 euron kokonaishinnalla Leon ST tarjoaa parhaimmillaan kaksilitraisen koneen ja 184 hevosvoimaa (koeajoautossa 150 hv). Esimerkiksi Audiin verrattuna auton suorituskyvyn ulosmittaaminen vaatii hiukan reippaampaa kaasupolkimen painamista, mutta tehot kyllä kutsuttaessa löytyvät.

Leon ST:n perusajettavuus on siten enemmänkin turvallisen perheauton kaltainen mikä on eduksi myös kaupunkiajossa. Seat ei hyökkäile eikä nyökkäile eikä manuaalivaihteiston automatiikka ole yli-innokas huomauttelija. Aulangon nousuja puikottaessani havaitsen, että jyrkätkin töppyrät nousevat myös matalilla kierroksilla.

Seat Leon ST on hyvä ajettava myös mäkisemmässä maastossa.

Seat Leon ST on hyvä ajettava myös mäkisemmässä maastossa.

Seat Leon ST on kehuttu vertailutesteissä melkein puhki. Omat kommenttini päivän jälkeen olivat tiivistettävissä ilmaisuihin: tilava, tehokas, äänetön. Autoa myös kehtaa näyttää ja vaikka valkoinen ei lukeudu autoissa omiin mieliväreihini, Seatia se näytti Suomen syksyisessä maisemassa pukevan.

Auton lyhyt akseliväli on makuasia, itse pidin lyhyen akselivälin vaikutuksesta ajettavuuteen matka- ja kaupunkiajossa eikä pysäköintihalliin orientoituminenkaan tuottanut hankaluuksia.

Autonvalmistajat tekevät nykyään kaikkensa ekologisuuden eteen ja Seat Leonissa tämä näkyy muun muassa siten, että matalilla kierrosalueilla ajettaessa moottori siirtyy automaattisesti kaksisylinterikäyntiin. Tyhjäkäynti on minimoitu automaattisella start/stop –toiminnolla ruuhkissa.

Auton moderni hallintalaitteisto on sijoiteltu toimivasti nahkaverhoillun ohjauspyörän ympärille.

Auton moderni hallintalaitteisto on sijoiteltu toimivasti nahkaverhoillun ohjauspyörän ympärille.

Seat Leonilla on Euro NCAP –kolaritestistä täydet viisi tähteä ja Leon ST:ssä turvallisuudesta huolehtii seitsemän turvatyynyä. Turvallisuuden tunnetta lisää myös tieto siitä, että mäkilähdöissä ei Hill Hold Controlin takia tarvitse pelätä auton lipumista taaksepäin.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.