Keskiviikko 24.04.2024
Nimipäivät: Pertti, Albert, Altti

Tuuli:
 

Elintarviketuotantoa hyvällä maulla ja tatsilla

Yrittäjäpalkittu Tero Vihervaara kertoo, että lähes neljännesvuosisata yrittäjyyttä on kasvattanut mielen hallintaa ja rentoutta suhtautua muutoksiin. Kuva: Pasi Nuutinen.

Yrittäjän työaika ja tienatut eurot eivät solju tasaisena virtana. Janakkalan Vuoden Yrittäjä 2022 Tero Vihervaara kertoo, että lähes neljännesvuosisata elintarvikealan yrittäjyyttä on kasvattanut rentoutta hallita muutospaineita ja kykyä selviytyä sesongeista.

Tero Vihervaara on elintarviketieteiden maisteri ja lihateknologi, jonka yrittäjäura alkoi vuonna 1999 perustetulla Helsingin Makkaratehtaalla. Vuonna 2008 perheensä kanssa hämäläistyneenä hän perusti Hattulaan Katinalan Lihakaupan, jolla oli myymälä myös Hämeenlinnan keskustassa.

– Välillä tulee mieleen, olenko tähän hommaan ylikoulutettu, mutta toisaalta olen kouliintunut kokonaisuuksien hallintaan, myyntiin ja tuotekehitystyöhön sekä kaupan alan tuntemukseen.
Tykkään tehdä käytännön hommia ja toimia asiakkaiden kanssa.

Vihervaara hankki nykyisen yrityskonseptinsa, Maripaja Oy:n omistukseensa vuonna 2016. Yritys valmistaa marinadeja, mausteöljyjä ja leivitteitä elintarvikekäyttöön.

– Aikaisemman omistajan kanssa meillä oli luottamukselliset välit jo pidemmän aikaa. Hankin yrityksen liiketoimintakauppana. Kaupan myötä kylkiäisenä saatiin vuonna 1992 perustetun yrityksen nimi, maine ja imago asiakkaisiin päin.

Maripaja toimii nyt Janakkalassa More Rastikankaan yritysalueella, omissa toimitiloissa. Kaikki tuotteet valmistetaan itse. Asiakkaita ja markkinoita löytyy lähes joka Suomen kolkasta. Vuonna 2021 liikevaihto kaksinkertaistui edellisvuodesta 3,2 miljoonaan euroon.

– Kai se menee kotoilun laariin, kun ihmiset ovat pysyneet kotona ja kotimaassa. Siinä mielessä markkinoiden lakipiste on saavutettu ja on selvää, että vastaavaa nousua ei enää nähdä.

Maripajan kovin myyntisesonki kestää huhtikuusta elokuulle, sillä tuotteita käytetään erityisesti grillaamiseen. Tuotteet myydään vähittäiskauppoihin, palvelutiskeihin ja ravintola-asiakkaille omaan ruokatuotantoon. K-kauppiaat tilaavat tuotteet suoraan Maripajasta ja S-ryhmään toimitetaan alueosuuskauppojen kautta. Pieni osa tuotteista myydään elintarviketeollisuuteen.

– Loppuvuosi on myynnin suhteen hiljaista. Syksyllä kehitetään uusia tuotteita ja alkuvuodesta valmistellaan niiden markkinointia. Keväällä kartoitetaan uusia potentiaalisia asiakkaita. Kilpailijat ovat myös pääasiassa kotimaisia. Vihervaara kertoo, että kauppojen palvelutiskeille ja lihamestarien suosioon pyrkii 4 – 5 kilpailevaa yritystä.

– Maripaja on toinen kahdesta suuremmasta toimijasta, muut ovat enemmänkin alueellisia. Ukrainan tilanne on Vihervaaran mukaan näkynyt elintarviketeollisuudessa niin, että kaikista
ruokaöljytuotteista ja viljasta on pulaa.

– Raaka-ainehinnat ovat nousseet heikommasta saatavuudesta johtuen jopa kaksin- tai kolminkertaiseksi. Elintarvikkeet ovat aina olleet, lainausmerkeissä, pörssihinnoiteltuja, koska satoa saadaan luonnon ehdoilla.

Vihervaara kertoo, että lähes neljännesvuosisata yrittäjyyttä on myös kasvattanut mielen hallintaa ja rentoutta suhtautua muutoksiin. Oma pitkäaikainen työntekijä antaa vahvan panoksensa ja asiat hoituvat yhteistuumin.

– Työmäärä on usein ollut kohtuuton. Lihakaupan aikaan varoiteltiin, että ei tuolla pärjää. Pärjäsin kuitenkin ja onneksi koskaan ei ole ollut liian kovia takaiskuja taloudessa.

Vihervaara kuvailee, että hänen kaksi aikaisempaa yritystoimintaansa ovat olleet lähes kymmenen vuoden periodeja. Kolmen vuoden päästä ollaan Maripajan kanssa samassa käännekohdassa.

– Elintarvikealalla keskittyminen on voimakasta, joten saa nähdä, jääkö pienille toimijoille jalansijaa tulevaisuudessa, visioi Vihervaara.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.