Laitamainoksesta arvopohjaisuuteen pureutuu urheilumarkkinoinnin saloihin

Ville Dahlman muistuttaa, että yli tuhatta ihmistä liikuttava seura ei voi fokusoitua pelkästään huippu-urheiluun.
Pidämme paikallisesti ja alueellisesti positiivisena, että Hämeenlinnassa järjestetään tällainen tapahtuma. Aihe on hyvin kiinnostava myös sponsorin vinkkelistä.
Näin luonnehtii Lammin Säästöpankin Yrityspankin johtaja Miika Koskinen Hämeenlinnan Jalkapalloseuran toukokuun 17. päivänä järjestämää seminaaria nimeltä Laitamainoksesta arvopohjaisuuteen. Seminaarissa luvataan pureutua urheilumarkkinoinnin saloihin useammalta kantilta, kantavana ajatuksena miten yritykset voivat hyödyntää urheilun arvoa markkinoinnissaan.
Manageri Ville Dahlman HJS:sta sanoo, että seminaari on rakennettu niin, että kaksi alustajaa, Arto Kuuluvainen, Brande Oy, ja Vili Nurmi, viestintätoimisto Republic of Communications, puhuu enemmän teoriasta ja kaksi, Jussi Kankaanpää, Ilves Hockey ja Jukka Laamanen, Tilitoimisto Rantalainen enemmän käytännöstä. Lisäksi Miika Koskinen on kertomassa yrityksen näkemyksiä sponsoroinnista.
Dahlman sanoo, että HJS:n 20-vuotisesta historiasta huolimatta kiinnittymisvaihe seuraan on vasta käynnissä; yrityksissä päättäjien paikoilla istuu jo nykyisin ihmisiä, joilla on pelaajataustaa HJS:sta, mutta tilanne on silti eri kuin pidempään toimineilla seuroilla.
? Minun ajatuksissani seuralla on pääyhteistyökumppanit, yhteistyökumppanit ja mainosten ostajat. Seurojen pitää olla rehellisiä siinä, puhutaanko junioriurheiluun liittyvästä hyväntekeväisyydestä ja lahjoituksista vai tehdäänkö yhteistyötä, hän toteaa.
Dahlmanin mukaan HJS:n tukieuroista puolet voi luokitella hyväntekeväisyydeksi. Kumppaneille puolestaan pyritään tarjoamaan hyvinkin räätälöityä yhteistyötä, kuten tänä keväänä edessä oleva matka Barcelonaan.
? Seurojen pitää paremmin pystyä kuvantamaan toimintansa merkitys. HJS liikuttaa 1.200 ihmistä tässä kaupungissa. Jos fokus on vain huippu-urheilussa, valehtelemme itsellemme ja yhteisöllemme.
Miika Koskinen kertoo, että Lammin Säästöpankki on eriyttänyt vastuullisuuslahjoitukset ja sponsoroinnin. Sponsorointi puolestaan kohdentuu niin urheiluun, kulttuuriin kuin erilaisiin tapahtumiinkin.
? Olemme miettineet sponsoroinnin tavoitteita pankin tasolla ja asettaneet kumppaneille tiettyjä kriteereitä. Sponsoroinnissa keskitymme pitkäaikaisiin kumppanuuksiin. Toivomme, että sponsoroitoivan arvot ovat lähellä omaa brändiämme ja että sponsorointi tavoittaa toivotut asiakasryhmät. HJS:n seminaarissa olemme mukana myös siinä roolissa, että HJS on yhteistyökumppanimme.
Juha Reinikainen
Jätä vastaus
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.