Lauantai 04.07.2020
Nimipäivät: Ulla, Ulpu
Hämeenlinna
Pilvistä
15°C
Tuuli: 4 m/s E
 

Kovat ajonopeudet tietyömaan kiusana

Viipurintien liikennöinnissä on parhaillaan poikkeusjärjestelyt, kun tieltä rakennetaan kääntymiskaistaa Paavo Cajanderin tielle. Ajoittain railakastakin vauhtia ajavat autoilijat huolettavat vastaavaa mestaria.

Kaivutöissä eteen on tullut myös yllätyksiä eli ylimääräistä työtä, mutta aikataulut on kurottu kiinni.

Kaivutöissä eteen on tullut myös yllätyksiä eli ylimääräistä työtä, mutta aikataulut on kurottu kiinni.

Yhdelle ajokaistalle ryhmitytään ennen rautatiesiltaa. Turvaväli on hyvä pitää riittävänä sillä ruuhka-aikaan liikenteen rytmi työmaan tienoilla on nykivää.

Yhdelle ajokaistalle ryhmitytään ennen rautatiesiltaa. Turvaväli on hyvä pitää riittävänä sillä ruuhka-aikaan liikenteen rytmi työmaan tienoilla on nykivää.

Väliaikaiset liikennejärjestelyt ulottuvat aina Hämeentien risteykseen asti.

Väliaikaiset liikennejärjestelyt ulottuvat aina Hämeentien risteykseen asti.

 

Hämeenlinnan keskustan näkyvin käynnissä oleva tietyö on Viipurintien ja Paavo Cajanderin tien risteysalueen remontti rautatieaseman tienoilla. Lahdentien suunnasta keskustaan päin ajavat joutuvat ryhmittymään yhdelle ajokaistalle ennen rautatiesiltaa.

Ajonopeudeksi työmaa-alueella on rajoitettu 30 km/h. Rajoituksen rikkomiseen ei heinäkuisena arkipäivänä puolen päivän aikaan oikein ole edes mahdollisuuksia, siitä pitää huolen tavallista pidempi autojono, johon saa liittyä nytkähtelemään jo ennen Aulangontien–Harvialantien risteyksen liikennevaloja.

Aamun tai iltapäivän hiljaisina tunteina näin ei aina ole.

– Valitettavasti nopeusrajoitusta ei oikein noudateta ja ajoittain ajellaan aika railakkaastikin. Suurin riski aiheutuu rakennusammattimiehillemme, mutta liian suuri ajonopeus aiheuttaa vaaraa autoilijoille itselleenkin, sillä alueella liikkuu työkoneita ja kuorma-autoja, sanoo vastaava mestari Perttu Ketola LinnanInfra-liikelaitokselta.

Ketola toivookin tienkäyttäjiltä rauhallista ja joustavaa asennetta.

– Pyrimme tekemään liikennejärjestelyt yksiselitteisiksi ja niitä noudattamalla ei liikenteen pitäisi ruuhkautua. Näin myös saadaan turvallisuus taattua sekä työntekijöille että tienkäyttäjille, hän summaa.

Hämeenlinnan kaupungin omistama LinnanInfra aloitti työt kesä–heinäkuun vaihteessa ja työt on määrä saada valmiiksi koulujen alkuun mennessä, eli ennen elokuun puoliväliä.

– Olemme suunnitellussa aikataulussa, vaikka kaivutöiden alettua eteen on tullut yllättäviäkin asioita, kuten ylimääräistä kaapelihaittaa ja vanhoja betonirakenteita, Ketola kertoo.

Runsaan kuukauden kestävien poikkeusjärjestelyjen ja samalla työntekijöiden turvallisuuden kunnioittamista ei voine pitää kohtuuttomana vaatimuksena, kun työn tuloksena saadaan Viipurintieltä kääntymiskaista Paavo Cajanderin tielle. Lisäksi risteyksessä uusitaan liikennevaloja ja tehdään reunakivimuutoksia.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.