Torstai 28.03.2024
Nimipäivät: Armas

Tuuli:
 

Hämeenlinna toisessa aallossa potilastietojen yhdistämiseen

Hattula ja Janakkala ovat aiemmin tänään uutisoidussa Kanta-Hämeen potilastietojärjestelmien yhdistämisessä porukan keulilla eli siirtyvät sairaanhoitopiirin kanssa yhteiseen potilastietojärjestelmään jo 7.?8. päivinä tammikuuta.

Toisena mukaan tulee Hämeenlinna 14.­?15.1. ja kolmantena Riihimäki 21.?22.1. Käyttökatkojen aikana toimitaan paperilla, joten toiminta on tavallista hitaampaa. Käyttökatkoilla on vaikutusta erityisesti päivystyksen toimintaan, jossa asiakkaiden kannattaa varautua jo ennakolta tavallista pidempään käyntiin.

Yhteisen potilastietojärjestelmän ohella on otettu myös ensimmäiset askeleet kohti organisaatioiden kesken sovittuja yhteisiä toimintatapoja. Asiakkaat hyötyvät potilastietojärjestelmien yhdistämisestä ja yhteisesti sovituista toimintamalleista sujuvampina hoitopolkuina organisaatiosta toiseen.

Käyttökatkojen aikana myöskään sähköiset palvelut (eOmahoitopalvelu, Kansalaisen ajanvaraus, minunterveyteni.fi -palvelu) eivät ole käytettävissä. Näiden palveluiden käyttökatkoista ilmoitetaan organisaatiokohtaisesti palveluiden etusivulla.

Yhdistymisessä tietoja on kopioitu perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmistä yhteiseen potilastietojärjestelmään, jonka pohjana on erikoissairaanhoidon Effica-tietokanta.

Kopioinnin kannalta haasteellinen osuus on ollut asiakkaan lääkitystiedot, sillä aiemmin asiakkaalla on voinut olla alueen eri potilastietojärjestelmissä useita erilaisia lääkelistoja. Yhteisessä potilastietojärjestelmässä on vain yksi lääkelista, jonka ylläpitämiseen kaikki organisaatiot sitoutuvat.

Yhdistymisestä johtuen potilastietojärjestelmässä näkyvässä lääkityslistassa saattaa tapahtua muutoksia. Lääkitystiedot eivät kuitenkaan häviä potilastietojärjestelmistä.

Jotta lääkelistat saadaan päivitettyä ajan tasalle mahdollisimman pian, eikä vastaanotolla lääkityksen selvittämiseen kuluu turhaa aikaa, asiakkaiden toivotaan laativan itselleen lääkityslista omista ja huollettavien lääkityksistä ja ottavan listan mukaan seuraavan kerran vastaanotolle tullessaan.

Hämeenlinnassa, Riihimäellä, Hattulassa ja Janakkalassa on asiakkaiden käytössä eOmahoito, jonka kautta voi nähdä lääkitystietonsa. Mikäli eOmahoitopalvelujen käyttäjä huomaa lääkitystietojensa muuttuneen, on tärkeää jatkaa omaa tiedossa olevaa lääkitystä ja ottaa yhtyettä omaan terveysasemaan lääkelistan korjaamiseksi.

Kanta-Hämeen alueen julkiset organisaatiot ja koko ajan kasvava joukko yksityisiä lääkäriasemia ovat liittyneet valtakunnalliseen potilastiedon arkistoon eli Kanta-arkistoon.

Jos henkilö ei vielä ole tehnyt Kanta-suostumusta Omakannan kautta, kannattaa se käydä tekemässä mahdollisimman pian. Kanta-suostumus on edellytys sille, että potilastiedot ovat käytettävissä Kanta-Hämeen aluetta laajemmin koko Suomen alueella, siellä missä henkilö liikkuu.

Jos esimerkiksi laskettelumatkalla Rovaniemellä sairastuu, voi lääkäri tai hoitaja nähdä potilaan käyttämän lääkityksen ja aiemmin saadun hoidon.

Omakannan kautta on mahdollista myös rajoittaa tietojen näkyvyyttä tekemällä kieltoja, mutta tällöin tietojen saaminen Kantapalvelun kautta ei ole mahdollista missään tilanteessa kiellon ollessa voimassa, mikä saattaa aiheuttaa hoidon kannalta oleellisen tiedon saamatta jäämisen. Kanta-suostumuksen tekeminen vaatii pankkitunnuksilla kirjautumisen Kantapalveluihin osoitteessa www.kanta.fi/omakanta.

Jos henkilön ei ole mahdollista tehdä omakannan kautta suostumusta, voi hän pyytää terveydenhuollon henkilöstöä tekemään sen puolestaan terveydenhuollon yksikössä asioinnin yhteydessä.

(Reska.fi)

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.