Keskiviikko 20.06.2018
Nimipäivät: Into
Hämeenlinna
Selkeää
12°C
Tuuli: 3 m/s LEL
 

PANIMOLIITTO: Markkinoinnin itsesääntely toimii jäsenyrityksissä hyvin

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton itsesääntelyohjeita noudatetaan hyvin jäsenyrityksissä, selviää Makery Oy:n toteuttamasta auditoinnista. Liiton jäsenyritykset Hartwall, Momentin Group, Olvi, Red Bull Finland, Saimaan Juomatehdas ja Sinebrychoff ovat sitoutuneet lainsäädäntöä tiukempiin itsesääntelyohjeisiin, jotka auditoitiin nyt ensimmäistä kertaa.

Selvityksessä keskityttiin mietojen alkoholijuomien ja virvoitusjuomien markkinointiin. Erityisesti ikärajojen toteutumiseen ja varmentamiseen markkinoinnissa kiinnitettiin huomiota. Lisäksi arvioitiin pakkausmerkintöjen yhdenmukaisuutta miedoissa alkoholijuomissa. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kattavat pakkausmerkinnät pohjautuvat lakiin.

Panimoliitto on osana yhteiskuntavastuutaan suosittanut jäsenyrityksilleen jo vuodesta 2005 lähtien merkitsemään mietojen alkoholijuomien etiketteihin ainesosaluettelon sekä vuodesta 2008 lähtien elintarvikelain mukaiset ravintoarvomerkinnät.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa kertoo, että itsesääntelyyn on sitouduttu liiton jäsenyrityksissä jo vuosien ajan.

Laissa merkintöjä ei edellytetä alkoholijuomiin, mutta jos merkinnät tehdään, ne on ilmoitettava elintarvikelainsäädännön mukaisesti. Ravintoarvomerkintä sisältää energiasisällön sekä rasvan, tyydyttyneiden rasvojen, hiilihydraattien, sokereiden, proteiinin ja suolan määrät. Alkoholijuomissa merkintä voi rajoittua energiasisältöön.

Auditoinnin mukaan liiton jäsenyritykset kertovat mietojen alkoholijuomien ainesosaluettelot ja energiasisällöt hyvin yksittäis- ja monipakkauksissaan. Kehitettävää on muiden ravintoarvotietojen kuin energiasisällön ilmoittamisessa nettisivuilla.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet noudattamaan alkoholijuomien osalta panimoalan alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeita sekä virvoitusjuomien markkinoinnissa eurooppalaisen kattojärjestön Unesdan markkinointisäännöstöä.

Auditoinnissa selvisi, että kaikki jäsenyritykset olivat tietoisia markkinointiin liittyvistä itsesääntelyohjeista ja tiesivät kattavasti, mitä ne pitävät sisällään sekä noudattavat ohjeita hyvin. Yksi olennainen osa alkoholijuomien itsesääntelyä on televisiomainosten tarkastuttaminen ennakolta liiton ulkopuolisessa ennakkotarkastustoimikunnassa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto järjestää myös vuosittain koulutuksen alkoholimainonnan itsesääntelyohjeisiin liittyen. Auditoinnin perusteella koulutusta pidettiin hyödyllisenä.

Yksi merkittävä kohde auditoinnissa oli ikärajojen noudattaminen markkinoinnissa. Useat jäsenyritykset käyttävät markkinoinnissaan mainostoimistoja, joilta he saavat tarkkaa tietoa eri markkinointikanavien ikäjakaumista, jolloin mainostoimistoilla on tärkeä rooli ikärajan toteuttamisessa.

– Itsesääntelyyn on sitouduttu liiton jäsenyrityksissä jo vuosien ajan ja nyt myös auditoinnista on tarkoitus tehdä säännönmukaista. Mainostaja vastaa aina itse lain noudattamisesta ja siksi on tärkeää, että jäsenyritykset huomioivat tämän ja luovat sellaiset käytännöt mainostoimistojen kanssa, joilla voi aina varmistua, että on kussakin tilanteessa toimittu oikein, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton itsesääntelyohjeiden noudattamisesta tehtiin ulkopuolinen arviointi ensimmäistä kertaa. Makery Oy toteutti auditoinnin syksyllä 2017.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.