Perjantai 29.03.2024
Nimipäivät: Jouni, Joni, Joonas, Joona, Jonne

Tuuli:
 

Miodexin taival jatkuu nuorten yrittäjien käsissä

Miodex aloittaa reittiliikenteen Hämeenlinnan ja Lahden välillä elokuussa. Yksi uusista yrittäjistä, Tomi Vasiljev, nähdään myös ajotöissä.

Parolassa syntynyt Tomi Vasiljev, 23, on tällä hetkellä Suomen ilmeisesti nuorin bussiyrittäjä. Vasiljev osti viime viikolla kahden yrittäjäkumppaninsa kanssa perinteisen hattulalaisen Miodex Oy:n.

? Olen ollut Miodexin kyydissä jo luokkaretkillä ja seurannut koko elinikäni Tapani Pitkäsen asiakaspalvelualttiutta. Ajattelin, että tässä voisi olla yritys jota haluaisin jatkaa, Vasiljev sanoo.

Päätöstä helpottivat yrityksen hyvä luottoluokitus ja pienehkö koko.

? Tämä on ala, jolla täytyy tarvittaessa pystyä tekemään nopeita muutoksia. Miodexia on hyvä muovata eteenpäin, Tomi sanoo.

Tomi Vasiljevin yrittäjäkumppanit tulevat Hämeenlinnasta ja Oulun seudulta. Uusilla omistajilla on kokemusta alalta, mutta ei Miodexista. Vasiljev itse aloitti työt raskaan kaluston korjaamolla 15-vuotiaana ja bussinkuljettajana hän on työskennellyt 18-vuotiaasta asti.

Vasiljev on myös opiskellut HAMKissa liikennealan insinööriksi, työskennellyt Helsingin seudun liikennekuntayhtymän joukkoliikennesuunnittelijana ja opintojensa ohella työskennellyt kuljettajana iltaisin ja viikonloppuisin.

? Tilaajan, suunnittelijan ja kuljettajan roolit ovat tuttuja ja nyt olen operaattorin roolissa, hän kuvailee.

Muun ohella Tomi Vasiljev on myös Tilausajokuljettajat ry:n puheenjohtaja.

Miodexin uusi aluevaltaus on Hämeenlinnan ja Lahden vuoroliikenne, jolla yritys aloittaa liikennöinnin elokuun 10. päivänä. Lisäksi tavoitteena on kehittää Miodexin ennestäänkin vahvaa tilausajoliikennettä muun muassa tehokasta suunnittelua hyödyntäen.

? Haluan myös lisää yhteistyötä liikennöitsijöiden kesken, sillä saadaan minimoitua kulut ja asiakkaat tyytyväisimmiksi.

Miodexilla on nykyisin neljä isoa bussia ja kaksi on tulossa lisää. Lisäksi yrityksellä on kaksi pikkubussia. Yrityksen kotipaikaksi tuli kaupan myötä Hämeenlinna mutta varikko Miodexilla on edelleen Hattulassa.

? Suunnitelmissa on perustaa varikko myös Lammille ja Lahteen, kertoo Tomi Vasiljev.

Sekä Tomi että kaksi muuta omistajayrittäjää nähdään jatkossa Miodexin bussien ratin takana.

? Lisäksi meillä on palkattuja kuljettajia ja tarkoitus on palkata muutama lisää. Noudatamme Lonka-sopimuksen ehtoja eli palkkaamme kilpailutuksen hävinneen yrityksen kuljettajia, sanoo Vasiljev.

Tähtäimessä on laajentaa myös isompien massatapahtumien kuljetusten organisointiin.

? Meillä on tätä varten liikennesuunnittelijoita töissä. Ideana on organisoida massatapahtumien kuljetukset yhteistyökumppanien apua hyödyntäen, jolloin liikenne on tehokkaampaa autokiertojen puolesta sekä ympäristöystävällisempää tyhjien siirtoajojen minimoimisen johdosta.

Tapahtumien järjestäjille tämä Vasiljevin mukaan näkyy työtaakan keventymisenä, kun on selkeä yhteistyökumppani organisoimassa ajoja.

Kokemus sekä käytännön työstä että suunnittelusta ja nuoruuden into ovat siis nyt Miodexin tulevaisuuden eväät.

? Tässä on mukana kolme omistajayrittäjää omien osaamisalueidensa kanssa eli katsotaan, kuinka jätkien käy, Vasiljev lohkaisee.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.