Itsevarma Mondeo pysyy näpeissä
Ford Mondeo on kautta historiansa saanut tunnustusta hyvästä ajotuntumastaan ja koeajo uudistuneella Mondeolla antaa vastauksen siihen, miksi auto on monen valinta työsuhdeautoksi tai miksi siihen ovat mieltyneet myös ammattiautoilijat. Auto on heti lähtökiihdytyksestä alkaen varman tuntuinen ja jääurissakin myös oikeasti vakaa kulkemaan.
Koeajossa ollut, Wagon- eli farmarimallinen Mondeo oli varustettu kuusiportaisella automaattivaihteistolla ja kaksilitraisella, 150 hevosvoiman diesel-koneella. Auto on perheautojen luokan kookkain, mutta ei ulkoisesti kurota kohti crossovereita tai citymaastureita.
Muotoilun yksityiskohdat päinvastoin ovat linjassa runsaiden tehojen ja hyvän ajettavuuden tuomaan sporttisuuden tunnun kanssa. Pröystäilevyydestä ei voi puhua, mutta monen eurooppalaistaustaisen luokkatoverin edustama anteeksipyytelevyyskin puuttuu. Jos ajaa hyvin varusteltua business-luokan ajoneuvoa, ulkoasun pitääkin myötäillä tätä tosiasiaa.
Varmaan ajotuntumaan saattaa osin vaikuttaa se, että koeajaja kuluttaa normaalistikin Fordin ajoneuvoa. Mistään kangastuksesta ei silti ollut kyse, se piti käydä varmistamassa jäisillä urilla rauhallisilla mutta talvisilla kantateillä. Fordia oli erittäin vaikea saada poikkeamaan suunnastaan.
Varsinkin keulan ulkomuotoa voi kuvailla nykyajan trendeihin sovitetuksi ?dollarihymyksi?, esimerkiksi aikanaan vallankumouksellisen Fiestan muotoilun kaltaiseksi rohkeudeksi tehdä omia ratkaisuja. Kokonaisuuteen kuuluvat tyylikkäät, kaupunki- ja maantieajossa eri kulmalla valaisevat ajovalot.
Selkeys ja anteeksipyytelemättömyys näkyy ja tuntuu myös Mondeon sisällä. Kahdeksan tuuman kosketusnäytöllä varustettua navigointijärjestelmää haluaa heti myös käyttää ja hyödyntää. Tämän seikan voikin mainita yhdeksi koeajoauton ?tyyppiansioksi?: Business Packiin kuuluvat peruutuskamera, aktiivinen pysäköintiavustin ja parkkitutka olivat sellaisia, että niiden ominaisuudet ymmärsi nopeasti ja pystyi miltei heti hyödyntämään käytännössä.
Se, mikä eniten sai viihtymään tämän auton kanssa tien päällä, oli paras tai ainakin itselleni sopivin kuljettajanistuin missä olen massaani lepuuttanut.
Ford Mondeo Titanium Business 2,0 TDCi 150 hv A6 Powershift Wagon vm. 2015
- Ulkoväri: Magnetic
- Istuinverhoilu Prada-kangas, Gray
- Co2-päästöt: 128 g/km
- Autoveroton suositushinta (sis. Alv. 24 %) 31.050 ?
Koeajoautossa seuraavat valinnaisvarusteet, yht. 1.220 ?
- Metalliväri
- Business Pack (Mukautuvat LED-ajovalot, LED-päiväajovalot, Sony Radio/CD/SD-navigointijärjestelmä 8? kosketusnäytöllä, Ford SYNC 2, 12 kaiutinta, peruutuskamera, aktiivinen pysäköintiavustin, parkkitutka, anturit edessä ja takana)
- Lämmitettävä ohjauspyörä
- Polttainekäyttöinen lisälämm., kello ja kauko-ohj.
- Kattokaiteet, kiiltävät
Autovero co2-päästöillä 128 g/km 8.283,63 ?
KOKONAISHINTA 41.153,63 ?
- Käyttöetu 605 ?
- Vapaa autoetu 785 ?
Juha Reinikainen
Jätä vastaus
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.