Maanantai 22.10.2018
Nimipäivät: Anja, Anita, Anniina, Anitta, Anette
Hämeenlinna
Selkeää
9°C
Tuuli: 3 m/s P
 

Torin vilkas tapahtumakesä nosti Reskan jalankulkijamääriä – viime vuoden huippupäivästä jäätiin silti selkeästi

Street Food Fiestan tapaiset tapahtumat sopivat hyvin Hämeenlinnan torille.

Hämeenlinnan kaupunkikeskustaa halkovan kävelykatu Reskan kuukausittaiset jalankulkijamäärät olivat kesällä 2018 suuremmat kuin kesällä 2017. Reskan jalankulkijamääriä on mitattu toukokuusta 2017 lähtien, joten kesävierailijaliikenteestä on saatavilla nyt ensimmäistä kertaa vertailukelpoista dataa.

Viime kesän vilkkain päivä oli Wanaja Festival –viikonlopun lauantai 7.7., jolloin Reskalla kulki 9.667 henkilöä. Myös kesän uutuustapahtuma, Mellakka Festival, näkyi positiivisena piikkinä kävijätilastoissa. Tapahtumat vilkastuttavat liikennettä kaksi, kolme päivää ennen ja jälkeen varsinaisen tapahtuma-ajankohdan.

Tänä vuonna Reskalla on kulkenut noin 1,17 miljoonaa kävijää syyskuun loppuun mennessä, joten vuositasolla kävijämäärän voidaan arvioida olevan noin 1,5 miljoonaa. Eniten ihmisiä on liikkeellä arkisin lounasaikaan. Viikon vilkkaimmat päivät ovat edelleen perjantai ja tiistai.

Tiistaisin kerran kuukaudessa torilla ja sen lähiympäristössä järjestetään kuukausimarkkinat ja markkinoiden aikaan Reskan kävijämäärät liki tuplaantuvat normaaliin tiistaihin verrattuna.

Vaikka kävijämäärät kokonaisuudessaan nousivat, kesän 2017 korkein yksittäinen kävijämäärä oli vuoden 2018 vastaavaa huomattavasti suurempi: Vuonna 2017 Guns ´N Rosesin keikkapäivänä Reskalla kulki 12.033 henkilöä. Vielä elokuun markkinatiistaina 2017 lukema pysähtyi 11.665:een.

Kaupunkikeskustayhdistys ja elinkeinoyhtiö Linnan Kehitys tulkitsevat, että torin vilkas tapahtumakesä on osoittanut torin kykenevän uudistumaan ja taipumaan perinteistä poikkeaviin tapahtumiin. Tällä selittyisi näin ollen myös Reskan vilkastuminen.

– Tänä kesänä torilla on ollut perinteisten markkinoiden lisäksi monia uusia, erilaisia ja eri kohderyhmille suunnattuja tapahtumia. Hyviä esimerkkejä torin uudenlaisista käyttömahdollisuuksista ovat muun muassa Minitaidefestarit ja harrasteajoneuvojen kokoontumiset, jotka kasvoivat kesän aikana liki sadan auton laajuiseksi tapaamiseksi, kertoo Kaupunkikeskustayhdistyksen palvelupäällikkö Sari Hagemeier.

Touko–elokuun aikana Hämeenlinnan torilla järjestettiin erilaisia tapahtumia yli 60 päivänä, mikä tarkoittaa noin neljää tapahtumaa viikossa.

Toukokuussa torille veti väkeä uuden leikkipaikan avajaiset ja seurakunnan kanssa yhteistyössä toteutettu ulkojumalanpalvelus, josta aiotaan tehdä jatkossa vuosittainen helatorstain perinne. Leikkipaikalla on riittänyt vilinää läpi kesän.

– Uudet tapahtumat saivat ihmisiä liikenteeseen ja keräsivät positiivista palautetta, mikä kertoo siitä, että niitä mahtuisi torille enemmänkin, Hagemeier pohtii.

– Myös Syödään yhdessä –tapahtuman sekä Street Food Fiestan kaltaisten ruokateemojen suosio tulee kasvamaan tulevaisuudessa, hän jatkaa.

Kehitysyhtiö ja keskustayhdistys patistavat kivijalkakauppiaita entistä tehokkaammin hyödyntämään torin markkinoiden ajankohtaa uusien asiakkaiden houkutteluun. Kaupankäynnin kannalta haasteellisia ovat hiljaiset lauantait ja kivijalkaliikkeiden aukioloajat.

– Yritimme keväällä käynnistää kuluttajien toiveesta kokeilun kivijalkakauppojen aukioloaikojen venyttämisestä kello 16 saakka, mutta emme saaneet tarpeeksi innostuneita yrittäjiä mukaan, Hagemeier harmittelee.

– Ajatusta ei ole haudattu, vaan annamme sille uuden mahdollisuuden sopivana ajankohtana. Keskustan piristyminen vaatii sitoutumista niin yrittäjiltä kuin palveluja käyttäviltä asiakkailtakin. Toiveena on myös aloite kiekkopysäköintikokeilusta lauantaisin. Sen toteuttamiseksi olisi selkeä yhteistyötilaus yrittäjien ja Hämeenlinnan kaupungin välille.

Reskan kävijämäärätieto palvelee ensisijaisesti kaupunkikeskustan yrittäjiä tai sellaiseksi aikovia, jotka voivat hyödyntää tietoa esimerkiksi aukioloaikojen ja henkilöstöresurssien suunnittelussa tai erilaisten markkinointitempausten ajoittamisessa.

Kävijädatan vuosittainen seuranta toimii myös kaupunkimarkkinoinnin suunnittelun apuvälineenä sekä julkisen sektorin päätöksenteon tukena.

Kävijälaskentaa ja vuosittaista elinvoimamittausta toteuttavat yhteistyössä Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistys ry ja Linnan Kehitys Oy.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.