Tiistai 22.08.2017
Nimipäivät: Iivari, Iivo
Hämeenlinna
Melkein pilvistä
14°C
Tuuli: 5 m/s I
 

The Voice of Hämeenlinna

Oletko koskaan kuullut Petri Lapintiestä? Et välttämättä, mutta mikäli olet Hämeenlinnassa edes joskus kuunnellut paikallisradiota, hänen äänensä on sinulle mainoksista varmasti tuttu.

Syksyllä 50 vuotta täyttävä Lapintie on valtakunnallisesti palkittu ääanimainostuottaja. Parikymmenvuotiseen uraan mahtuu tuhansia mainoksia radioille ja televisioon. Mieluisa pesti olivat aiemmin esimerkiksi Fordin tv-mainokset. Iskelmä Jannen paikallisista spoteistakin suuri osa on Lapintien spiikkaamia käsittäen esimerkiksi HPK:n spotit.

Petri Lapintie painottaa spiikkaamissaan radiomainoksissa joka sanaa.

Petri Lapintie painottaa spiikkaamissaan radiomainoksissa joka sanaa.

– Kyllä tätä pystyy työkseen tekemään. Kaltaisiani päätoimisia äänimainostuottajia on Suomessa kolmisenkymmentä, Lapintie kertoo. Asiakkaina on lähinnä yrityksiä mainostoimistojensa kautta ja suoraan, tv-tuotantoyhtiöitä sekä radiokanavia.

Lapintie nimeää radiomainonnan parhaisiin puoliin sen, että kuvaa ei ole. Näin kuulija kuvittaa tilanteen mielessään itse, mikä antaa lähes rajattomat mahdollisuudet esimerkiksi ideoida dialogeja. Kohtaushan voi tapahtua vaikkapa avaruudessa ilman kalliita erikoisefektejä.

Muuten äänimainosten tekeminen ei ole niin yksinkertaista kuin luulisi vaan käsittää monia ammattitaitoa vaativia osa-alueita kuten käsikirjoituksen, castingin, ohjauksen ja teknisen toteutuksen.

– Minulta saatetaan tilata pelkkä spiikki tai valmis paketti käsikirjoituksesta alkaen. Koko tuotantoketjun hallitseminen mahdollistaa kohtuullisen hinnoittelun ja asiakkaan usein toivomat nopeat aikataulut, Lapintie sanoo.

– Nykyiset nopeat yhteydet mahdollistavat äänimainonnan laajenemisen nettiin. Mainos voisi soida vaikka tämän lehden sivuilla, hän antaa esimerkin.

Moni kasvoiltaan tuntematon radiotoimittaja hämmentää ihmisiä avatessaan suunsa julkisilla paikoilla. Lapintie ei kärsi ”jostain tuttu” -ilmiöstä, koska spiikkaa hyvin erilaisella äänellä kuin millä puhuu.

– Tyylipuhtaassa mainosspiikissä painotetaan joka sanaa, jolloin kuulijan korva poimii ne kaikki. Kukaan ei puhu sillä lailla normaalisti. Lisäksi ääniraita prosessoidaan teknisesti siten, että se tunkee ohjelmavirrasta intensiivisesti läpi.

Lapintien mukaan matala miesääni toimii tutkitusti parhaiten radiomainonnassa.

– Siinä korostuvat samat taajuudet, jotka pikkulapsi kuulee sylissä ollessaan vanhempansa rintakehän resonansseina. Siksi siinä on luotettavuuden tuntua, Lapintie sanoo.

Äänimainostuottajat ovat useimmiten taustaltaan muusikoita, eikä Lapintie tee poikkeusta. Musiikkia tarvitaan mainoksiin, yritysvideoihin ja ohjelmatunnuksiin.

Lisäksi hän on säveltänyt näytelmiä muun muassa Hämeenlinnan ja Helsingin Kaupunginteattereihin sekä Tampereen Työväen Teatteriin. Nytkin Hämeenlinnassa pyörii Lapintien musiikilla höystetty Kaunotar ja hirviö.

Koko ikänsä bändeissä soittanut Lapintie toimii vapaa-aikaan pianistina yhdessä Suomen eturivin Rockabilly-yhtyeistä nimeltään 20th Flight Rockers.

– Parhaillaan työstämme toista levyä, ja keikkoja on silloin tällöin, Hämeenlinnassakin toukokuussa. Musiikki on minulle yhtä aikaa sekä työtä että rakas harrastus, Lapintie sanoo.

Teksti ja kuva: Pauli Salokangas

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.