Maanantai 24.09.2018
Nimipäivät: Alvar, Auno
Hämeenlinna
Selkeää
7°C
Tuuli: 3 m/s PL
 

OPTIDENT: Pieni Silmälasikauppa luottaa hyvään työn jälkeen ja palveluun

Juuso Ahosella on takana vuotta vaille neljä vuosikymmentä yksityisen optikkoliikkeen työntekijänä tai omistajana.

Reskalla jo vuodesta 1990 toimineen Optidentin yrittäjä Juuso Ahonen pitää Pienen Silmälasikaupan liikepaikkaa edelleen hyvänä. Keskusta on muuttunut ja liikkeisiin sisään poikkeavaa, shoppailevaa väkeä on entistä vähemmän mutta julkisuudesta yleensä välittyvä kuva on Ahosen mielestä liian synkkä.

– Miinusmerkkinen kuva korostuu, vaikka keskustassa yhä on kymmeniä paikallisia yrityksiä jotka pitävät Hämeenlinnaa Hämeenlinnan näköisenä.

Ahonen pohtii ääneen, että keskustashoppailun väheneminen johtuu tietenkin Tiiriön ja Goodmannin rakentamisesta.

– Haasteet liittyvät nuoremman väen liikkumiseen.  Ykköskorttelin toteutuksella ratkaistaan paljon.

Optident on toiminut kymmenkunta vuotta nykyisellä paikallaan, jota ennen liike toimi vain vähän matkan päässä, Osuuspankin sisäänkäynnin toisella eli torin puolella. Optident perustettin vuonna 1972.

Henkilökohtaisen palvelun merkitys ei vuosikymmenten varrella ole muuttunut, tietää itse Optidentiin vuonna 1979 töihin tullut ja vuonna 1986 yrittäjäksi ryhtynyt Ahonen.

Yrittäjä kiittelee, että liikkeellä on koko toimintansa ajan ollut sitoutunut henkilökunta. Optidentissä työskentelee tällä hetkellä kaksi optikkoa ja myyjä-myymälänhoitaja sekä silmälääkäri.

– Meillä edelleen hiotaan omassa pajassa linssit kehykseen. Varmistamme sillä, että työn jälki on hyvää ja palvelu joustavaa ja nopeaa. Asiakaslähtöinen palvelumme on myös tuoreen tutkimuksen mukaan korkealla tasolla

– Pärjäämisemme perustuu siihen, että olemme hoitaneet omaa bisnestämme ja uskoneet omaan linjaamme. Kun myymme lasit, rakennamme luottamusta niin, että asiakas ostaa seuraaavatkin lasit meiltä. Haluamme, että tuote täyttää odotukset tai ylittää ne. Ympärillä tapahtuviin asioihin voi loppujen lopuksi vaikuttaa aika vähän.

Syksy ja koulujen alkaminen näkyy Ahosen mukaan jonkinlaisena asiakasmäärän kasvuna, mutta kovin sesonkiriippuvaista ala ei ole.

– Asiakasvirta on aika tasaista. Syksyn lisäksi kevät on kuitenkin aikaa, joka innostaa ihmisiä tavallista herkemmin hankintoihin.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.