Lauantai 19.08.2017
Nimipäivät: Mauno, Maunu
Hämeenlinna
Sadekuuroja
15°C
Tuuli: 3 m/s EEI
 

Etevimmät erikoisliikkeet pitävät pintansa

Hämeenlinnalaiset kuluttajat toivovat keskustaan erikoiskauppoja, vaikka tuoreen palvelututkimuksen mukaan moni asioi mieluummin muualla. Esimerkiksi vaatteita ostetaan paljon maakunnan ulkopuolelta ja verkosta.

Kaikki vaatekauppa ei kuitenkaan taivu nettiin. Vaikkapa naisille varta vasten valmistetut pukineet soveltuvat heikosti kaukaa noudettaviksi tai tilattaviksi tuotteiksi.

Vaateliike Kalliokoski Designia Kasarmikadulla pitävä Anna-Kaarina Kalliokoski on havainnut aikuisten naisten asioivat mieluummin kivijalkaliikkeessä kuin netissä.

– Moni pitää tärkeänä, että vieressä on asiantuntija ohjaamassa, mikä soveltuu millekin vartalotyypille. Kun vaatetta sovittaa, näkee itsekin miltä se näyttää päällä ja voi hypistellä materiaalia. Samalla kun varmistetaan puvun istuvuus, annan ohjeita vaatteen huollosta ja hoidosta. Netissä asiakasta ei voi palvella näin yksilöllisesti, Kalliokoski sanoo.

IMG_9773

Anna-Kaarina Kalliokoski uskoo, että erikoiskaupalle riittää kysyntää Hämeenlinnan kokoisessa kaupungissa jatkossakin.

Vaatteista pääosa on tehty laadukkaasti suomalaisena käsityönä. Tarjolla on myös uniikkeja mittatilausvalmisteisia juhla- ja iltapukuja sekä esimerkiksi laukkuja ja koruja. Kalliokoskella on vaatesuunnittelijana myös oma mallistonsa.

– Tarvittaessa suunnittelen ja valmistan pukuja räätälöidysti tilauksesta. Pienet trimmauksetkin hoituvat nopeasti, eikä asiakkaan tarvitse erikseen etsiä ompelijaa.

Kalliokoski nostaa tärkeänä arvona esille eettisyyden, joka jää kansainvälisiltä ketjuilta joskus  huomioimatta.

– Oman malliston valmistan minä, aikuinen nainen tässä, eivätkä pikku kätöset jossain Bangladeshissä.

Kalliokosken liike on pitänyt majaansa neljässäkin eri paikassa Hämeenlinnan keskustassa. Nykyinen sijainti kauppakeskus Linnan vieressä on näistä keskeisin.

– Asiakasmäärät ovat kasvaneet, sillä satunnaisia kävijöitä on enemmän varsinkin, kun näyteikkunassa näkyy jotain kiinnostavaa. Hämeenlinnassa liikkeen on tärkeää sijaita aivan ytimessä. Vähänkään syrjempään asiakkaat eivät löydä, Kalliokoski sanoo.

– Tämän liiketilan etuna on, että samalla paikalla toimi aiemmin Petula. Moni asiakas on tottunut siihen, että tässä on laadukas naistenvaateliike.

Kalliokoski on itsekin harkinnut verkkokauppaa, mutta on tyytynyt toistaiseksi pelkkiin nettisivuihin.

– Ne ovat lähinnä palvelun esittelyä varten. Jonkin verran sitä kautta tulee toki tiedusteluja ja muita yhteydenottoja, hän sanoo.

Kalliokoski tietää, että varsinkin nuoret tekevät paljon ostoksia netissä. Luonteeltaan verkkokauppa on kuitenkin erilaista.

– Varastoa pitää olla verkkokaupassa paljon, mikä sitoisi pääomaa. Tavaroiden jakelu ja palautukset puolestaan sitoisivat voimavaroja. Olen pohtinut alan koulutuksissa, että siihen kaikkeen eivät yhden ihmisen rahkeet riitä, joten toistaiseksi mennään näin.

Myös Kalliokoski on tietoinen tutkimuksesta, jonka mukaan moni hämeenlinnalainen hakee vaatteensa muualta.

– Tokihan sitä toivoo, että kun erikoisliikkeitä omaan kaupunkiin halutaan, niin niissä myös asioitaisiin. Muutenhan pienet myymälät häviävät. Emme me voi olla pelkkiä esittelijöitä ja näyteikkunoita, Kalliokoski sanoo.

Moottoritien katteeseen yrittäjä suhtautuu myönteisesti.

– Eiköhän se lisää asiakkaita tässäkin, ainakin toivottavasti. Keskustan kauppiaiden pitää nyt vain reagoida ja varmistaa, että Reska pysyy houkuttelevana. Voisin kuvitella jatkossa perheitä, joissa nuoriso jää kiertelemään ketjuliikkeitä katteelle ja vanhemmat siirtyvät katsastamaan kävelykadun putiikkeja.

Teksti ja kuva: Pauli Salokangas

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.