Maanantai 22.10.2018
Nimipäivät: Anja, Anita, Anniina, Anitta, Anette
Hämeenlinna
Melkein pilvistä
8°C
Tuuli: 3 m/s P
 

DESIGN: Wetterhoffin talossa luodaan uutta kovan kilpailun keskellä

Hämeenlinnan Palokunnankadulla sijaitsevassa Wetterhoffin talossa on jo vuosia eletty mukana kansainvälisessä trendissä, jossa luovan alan yksityisyrittäjät toimivat saman katon alla, kukin tehden omaa työtään mutta silti osin työyhteisömäisesti.

– Tällä konseptilla myös talo ja Fredrika Wetterhoff -säätiö elävät parhaiten, uskoo säätiön hallituksen puheenjohtaja Hillevi Kaarlenkaski.

– Säätiö ei voi yrittää yrittäjien puolesta mutta voi luoda hyvän pohjan yrittämiselle, hän jatkaa.

Tänään Fredrikan Kesä -tapahtumassa ja Taiteiden Yössä mukana olevassa talossa toimii yrittäjiä pienistä yhden tai kahden henkilön mediatoimistoista imago- ja mentaalivalmentajiin sekä tietysti Wetterhoffin talon alkuperäisen idean mukaisesti käsityö- ja designalan yrittäjiin.

– Olen päätynyt siihen, mistä olen lähtenyt liikkeelle, kuvailee Cobblerinan yrittäjä Sanna Niskanen, jolla on opiskelutaustaa Wetterhoffilta ja kenkämuotoilijan koulutus HAMKilta.

Yksi Cobblerinan edelleen tuotannossa olevista laukkumalleista on Sanna Niskasen ensimmäisiä suunnittelutöitä jo opiskeluvuosilta.

Yksi Cobblerinan edelleen tuotannossa olevista laukkumalleista on Sanna Niskasen ensimmäisiä suunnittelutöitä jo opiskeluvuosilta.

Kesällä 2014 valmistunut Sanna on toiminut Wetterhoffin talossa marraskuusta 2014 asti. Yrityksensä hän perusti jo vuonna 2012 opiskeluaikanaan. Vaikka nimi Cobblerina viittaa enemmänkin kenkiin, tekee Sanna nykyisin lähinnä laukkuja ja muita nahkaesineitä.

– Miellän itseni myös designyrittäjäksi, en ehkä niinkään perinteiseksi käsityöyrittäjäksi. Moneen paikkaan sitä yrittää tuotteineen päästä, mutta kilpailu designalalla on kovaa.

Vaikka kilpailu käsityön, designin tai työelämävalmennuksen ja viestinnän markkinoilla on kovaa ja menestyäkseen on kyettävä jalostamaan nimenomaan omaa ideaa, voi yhteisö silti antaa yrittäjälle paljon.

Wetterhoffin talolla tässä on onnistuttu ainakin tilojen käyttöasteen valossa: vapaana talon kolmessa kerroksessa on tällä hetkellä vain yksi pieni verstastila ja kaksi toimistoa.

– On iso asia, että täällä ollaan yhteisössä töissä, sanoo imagokouluttaja Isa Karlsson.

Isa Karlsson sanoo pyrkivänsä auttamaan ihmisiä löytämään itsestään tunnistettavan ammattitaidon.

– Se ei tarkoita vain ammattiosaamista vaan myös sitä vaikutelmaa, minkä ihminen jättää poistuessaan huoneesta. Digitaalinen vallankumous laajentaa markkina-alueita ja mahdollisuuksia kansainvälisiksi mutta nostaa myös ihmiskontaktit tärkeämpään asemaan.

Sisustusarkkitehtitoimisto Sarka Designin yrittäjä Tinja Sarkanen suunnittelee työkseen myös työympäristöjä ja on sitäkin kautta nähnyt murroksen yrittäjien tavassa tehdä töitä.

– Tämän tyyppiset työyhteisöt ja tilat ovat olleet maailmalla vahva trendi jo vuosia, hän kiteyttää.

Ihana-lehteä toimittava Kaarina Korventaka kuvailee yritystään yhden naisen mediataloksi.

– Yrittäjänä olen toiminut kymmenen vuotta ja nyt tässä reilun vuoden. Tänne on kiva sopia asiakastapaamisia ja täällä työskentely tuo muutenkin piristystä.

Juha Reinikainen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.