Lauantai 21.10.2017
Nimipäivät: Ursula
Hämeenlinna
Pilvistä
2°C
Tuuli: 0 m/s PL
 

Asukasyhdistys hautaisi toriparkki-idean torin alle

Torin alle hahmoteltu parkkiluola ei kerää kannatusta Hämeenlinnan keskustan asukasyhdistykseltä. Autojen sijaan mukulakivipeitteen ansaitsee vain toriparkin luonnospaperi.

– Yhdistys on asiassa yksimielinen. Hallituksesta kukaan ei ole ainakaan ilmoittanut kannattavansa hanketta, puheenjohtaja Timo Mattelmäki sanoo.

Eläkepäiviään viettävä Mattelmäki teki pitkän uran arkkitehtinä. Ei siis ihme, että hänen omassa listassaan maisemalliset seikat pomppaavat esiin toriparkin epäkohdista päällimmäisinä.

– Miljöö on nykyisellään kaunis. En usko, että toriparkkia saataisi näyttämään katutasossa kovinkaan hyvältä, vaikka se suunniteltaisiin kuinka hyvin.

Mikko Mattila (vas.) seuraa vierestä, kun Timo Mattelmäki näyttää toriparkille kaavaillun ajoluiskan paikkaa.

Mikko Mattila (vas.) seuraa vierestä, kun Timo Mattelmäki näyttää toriparkille kaavaillun ajoluiskan paikkaa.

Nykyisen R-kioskin paikalle nousisi alustavien luonnosten mukaan ilmanvaihdon konehuone. Torin länsipäätyyn tulisi tunnelin suuaukko ja pitkä ajoluiska, joka sekin muuttaisi maisemaa nykyisestä merkittävästi.

Maisemallisten seikkojen ohella myös teknisiä yksityiskohtia pitäisi Mattelmäen mukaan tarkastella. Nykyisten hahmotelmien mukaan ajoreitit sisälle parkkiluolaan ovat hänen silmäänsä liian sokkeloisia ja luiskat liian jyrkkiä, kapeita ja vaarallisia. Tulisiko torille luiskaa ylipäänsä?

– Mutta ei näitä kannata edes pohtia, koska koko toriparkkia ei tarvita. Linja-autoaseman viereen sopisi kaksi- tai kolmekerroksinen parkkitalo, joka ei olisi kenenkään tiellä. Maan päälle rakentaminen on yksinkertaisesti paljon halvempaa.

Asukasyhdistyksen hallitukseen kuuluva Mikko Mattila perustelee kielteistä kantaansa toriparkkiin enemmän talousvinkkelistä.

– Hanke on toteutuessaan kallis ja kaatuu veronmaksajien niskaan. Kaupungin pysäköintiyhtiö ei saa edes nykyisiä parkkitalojaan pyörimään omillaan, Mattila sanoo.

Teksti ja kuva: Pauli Salokangas

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.