Tiistai 12.12.2017
Nimipäivät: Tuovi
Hämeenlinna
Lumikuuroja
-1°C
Tuuli: 3 m/s IEI
 
hameenlinna-blogi

Hämeenlinna-blogissa julkaistaan kaupungin arkeen liittyviä uutisia, otetaan kantaa ajankohtaisiin puheenaiheisiin sekä arvioidaan kaupunkilaisille tarjolla olevia palveluita. Hämeenlinna-blogia kirjoittaa Reska.fi -verkkolehden toimitus.

Motarin tunneli: rallin erikoiskoe

Kaksi testiä. Siinä moottoritien tunnelin ja Hämeenlinnan keskustan maanantain päiväohjelma. No ei nyt sentään aivan, sillä motarin katteen rakentaminen jatkuu toki kaiken aikaa täyttä vauhtia.

Kun motarin tunneli joudutaan sulkemaan, liikenteen pitäisi virrata kiertotietä eli katteen sivustoja pitkin. Testien perusteella liikenne kuitenkin ruuhkautuu, joten suunnittelijoilla riittää edelleen tekemistä.

Liikennevalojen säädöt on saatava tarkasti kohdalleen! Tämä on testien punainen lanka.

Liikenne hyytyi maanantaina. On helppo ennustaa, mikä olisi tilanne kesäisenä viikonloppuna, jos tunneli olisi kiinni. Tulos olisi motaria ja keskustaa ravisteleva liikennekaaos, vaikka kiertotiet olisivat mallikelpoisessa kunnossa.

Yle Hämeen nettiuutisen mukaan autoilijat eivät seuraa moottoritien infotauluja, jotka ovat muuten suuria ja kaiken lisäksi ilahduttavan nykyaikaisia.

Autoilijat eivät seuraa infotauluja? Älkää viitsikö! Autoilijat tasan tarkkaan kyllä huomaavat taulut, mutta niiden ihmishenkiä turvaavasta sanomasta ei yksinkertaisesti välitetä. Paha asennevamma!

”No joo, oli tossa joku taulu… ei tässä koskaa ole ongelmia… moottoritie sentään… ja kiire Hesaan.”

Huomaamisella ja välinpitämättömyydellä on hurjan iso ero.

Tunneli laskee motarin ajonopeutta, tai siis nopeusrajoitusta, 70 tuntikilometriin. Omien kokemusten perusteella uskallan väittää, että tunnelissa keskinopeus on ainakin 90 km/t ellei peräti yli 100 km/t. Että tällaista huomaamista autoilijoilta ihan jatkuvasti!

Autoilijoiden olisi hyvä ottaa tunneli tosissaan, tunnelina. Autopalo luolassa on nimittäin vallan toista kuin taivasalla suoralla tiellä. Jo pieni kolari on totisen vaaran paikka, sillä ahtaassa tunnelissa on väistöihin äärimmäisen vähän tilaa.

Mistä on kysymys? Tietysti liikennesääntöjen noudattamisesta ja vaaran mahdollisuuden tunnistamisesta. Liikenneturvan tutkimuksen mukaan suomalaiset pelkäävät liikenteessä yli kaiken rattijuoppoja, mutta selvin päin tunnelissa rallin erikoiskoetta ajetaan…

Että ketä liikenteessä pitäisi pelätä?

Kielteisessä mielessä paras on näkemättä. Talven tullen jokunen valopää pysäyttää autonsa tunnelissa ja ryhtyy putsaamaan ikkunoita, koska homma on kiva tehdä katon alla.

Visio ei muuten ole tunnelista temmattu: tunnelilasinputsaajia on bongattu muun muassa Helsinki-Turku-moottoritiellä.

Markku Peltonen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.