Torstai 28.03.2024
Nimipäivät: Armas

Tuuli:
 
Avatar photo

Hämeenlinna-blogissa julkaistaan kaupungin arkeen liittyviä uutisia, otetaan kantaa ajankohtaisiin puheenaiheisiin sekä arvioidaan kaupunkilaisille tarjolla olevia palveluita. Hämeenlinna-blogia kirjoittaa Reska.fi -verkkolehden toimitus.

Lehdistö keksi lisää ruutia

Sanomalehdistön kriisi syvenee. Tästä kertoo juuri julkistettu Lännen Media -yhteistyö. Kuihtuvia voimavaroja niputti yhteen iso rypäs lehtiä, mukana on myös Hämeenlinnan seudun Hämeen Sanomat. Veturi on Aamulehti ja tästä syystä joukosta ovat poissa Helsingin Sanomat ja Turun Sanomat.

Lännen Media kokoaa jäsenlehdistä yli 40 hengen toimituksen päätoimittajineen. Toiminta käynnistyy kevään kuluessa.

Jotain uutta? Ratkaisua markkinoidaan uutuustuotteena, läpimurtona sanomalehdistön vaikeuksien ratkaisemiseksi. Totta on tässä(kin) tapauksessa vähemmän kuin toinen puoli.

Lehdet – koko mediakenttä – ovat harjoittaneet yhteistyötä suunnilleen ikuisuuden. Suomen Tietotoimisto STT perustettiin nimittäin vuonna 1887! STT on edelleen valtakunnan kattavan uutistuotannon kärkinimi – julkisen puolen Ylen rinnalla.

Nyt STT:n rinnalle rynnii Lännen Media. Toisin sanoen: Lännen Median lehdissä STT:n käyttö vähenee. Kun toiseen panostaa ja toista kurittaa, on taloudellinen vaikutus jokseenkin tarkasti nolla.

STT ja Lehtikuva sanoivat juuri irti työntekijöitä. Edessä häämöttävät uudet yt-neuvottelut ja STT:n uutistuotannon alasajo.

Mikä on Lännen Median punainen lanka, asia, josta lehdistön pelinrakentajat vaikevat, vaikka avoimuudelle tavataan liputtaa?

Ensinnäkin yhteistyö ei ole vapaaehtoista vaan pakon sanelemaa. Taustalla on epäilyksettä suuri tyytymättömys STT:hen, mikä on kummallista, koska sanomalehdet omistavat STT:n ja tekevät näin myös sitä koskevat päätökset. Lehdet ruoskivat itseään!

Punainen lanka on painopisteen siirto uutisista (STT) kohti edelleen viihteellistyvää (ja samalla pinnallistuvaa) journalismia (Lännen Media). Uuden yrityksen nimi voisi olla Lehdistön Juttutupa.

Perimmäinen kysymys on tylyn yksinkertainen: kääntyvätkö sanomalehtien tappiot voitoiksi ja levikit nousuun tarinoita kertomalla? Onko niillä edes jotain saumaa pärjätä viihteentekijöinä showbisneksen hengessä?

Sanomalehti on nuorille (joiden käsissä on sanomalehtien tulevaisuus) viihdejuttuna kivikautta. Lehdet kääntävät selkää uutiselle, tiedon välittämiselle, lehdistön perustehtävälle, vaikka tutkimukset kertovat, että uutiset kiinnostavat myös nuoria.

Markku Peltonen

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.